Varningslistan

Konsumentverkets viktigaste uppgift är att underlätta för konsumenter att göra medvetna val. Därför har vi skapat Varningslistan, för att ge konsumenter information och vägledning angående aktuella och angelägna konsumentproblem. För att ett företag ska hamna på listan ska vissa kriterier var uppfyllda.

Kriterier för att företag ska hamna på Varningslistan

  • En publicering på Varningslistan bestäms framför allt utifrån anmälningar till Konsumentverket och kontakter till Konsumentverkets vägledning till konsumenter.

  • För att ett bolag ska kunna hamna på listan måste det orsaka konsumenter stora problem. Det ska också anses mycket viktigt att snabbt göra konsumenter uppmärksamma på problemen.

  • En publicering på listan måste dessutom vara det mest lämpliga sättet att informera och vägleda konsumenter om de aktuella problemen.

Just nu finns det här företaget på listan

  • Varning för European Warranties varumärke DinBilGaranti

    European Warranties är ett bolag registrerat i Storbritannien som marknadsför fordonsgarantier genom att skicka brev direkt till konsumenter under varumärket DinBilGaranti.

    Konsumentverket har sedan juni 2022 tagit emot många anmälningar mot företaget och anmälningstakten under årets första månader har ökat.

    Det brev som bolaget skickar ut till konsumenter är utformat som en faktura som avser förlängning av konsumentens befintliga skydd i ytterligare fem år eftersom konsumentens fabriksgaranti har slutat gälla.

    I själva verket är det fråga om marknadsföring i form av erbjudande. Genom att erbjudandet är utformat som en faktura rörande förlängning av ett tidigare skydd är det många konsumenter som vilseleds att betala, antingen i tron att det rör sig om en faktura avseende ett redan ingånget avtal, eller att det är fråga om en garanti från tillverkaren av fordonet. Konsumenter som betalar blir bundna i minst ett år med en årskostnad som varierar från 2199 kronor till 3350 kronor beroende på hur konsumenten lägger upp sin betalning.

    Frågor och svar om DinBilGaranti

    För mer information kontakta registraturen på konsumentverket@konsumentverket.se och ange diarienummer 2023/263.