Företag bakom abonnemangsfällor dömda

Nyhet 29 mars 2017

Tre företag som satt i system att locka in konsumenter i abonnemangsfällor döms nu av Patent- och marknadsdomstolen. Även de två männen bakom bolagen hålls personligt ansvariga av domstolen.

Företagen Omega 3 Kost Nordic, DR-info och Solbrun Beta döms alla för att ha brutit mot marknadsföringslagen. Sammanlagt får de betala 325 000 kronor i marknadsstörningsavgift.

Om företagen, eller personerna som drivit dem, fortsätter med samma marknadsföringsmetoder hotas de av ett sammanlagt vite på minst fem miljoner kronor.

Redan 2013 anmälde många drabbade konsumenter bolagen. Konsumenterna hade råkat ut för telefonförsäljare som påstod att de gått vidare till final i en tävling – trots att varken tävlingen eller några vinster någonsin verkar ha funnits. Ibland har säljarna påstått att de ringt från en stor livsmedelskedja, trots att den inte haft något med bolagen att göra.

Abonnemang istället för prova på-paket

Konsumenterna har också fått löften om gratis prova-på-paket med kosttillskott, men när pillren väl kommit i posten har det visat sig vara ett abonnemang som kostar pengar varje månad. Andra konsumenter har aldrig tackat ja till någonting, men ändå fått tabletter och krav på betalning. Telefonförsäljarna har inte gett konsumenterna information om ångerrätten. De har inte heller berättat att deras syfte är just att sälja ett abonnemang på kosttillskott. 

2015 stämde Konsumentombudsmannen företagen och personerna bakom. Nu har Patent- och marknadsdomstolen kommit med sin dom.

 –Vi ser domen som en framgång. De här företagen har lurat många konsumenter under lång tid. Vi anser att det är bra att domstolen på detta tydliga vis markerar det personliga ansvaret hos de båda männen bakom bolagen, säger processrådet Gunnar Wikström. 

Läs Patent- och marknadsdomstolens dom i sin helhet

Skriv ut Skriv ut
Prenumerera