LuxStyle polisanmäls av Danmarks Konsumentombudsman

Nyhet 3 februari 2017

I Sverige har många konsumenter drabbats av det danska företaget LuxStyles säljmetoder. Ett internationellt samarbete har nu lett till att den danska konsumentombudsmannen polisanmäler LuxStyle.

Svenska konsumenter uppger att de kommit i kontakt med LuxStyles annonser på sociala medier och när de klickat sig vidare har de kommit in till en sida där LuxStyle begär konsumentens personuppgifter. Först efter att man fyllt i namn, adress, e-postadress och telefonnummer uppges priset.

Trots att konsumenten väljer att inte göra något köp eller väljer att avbryta sin beställning efter detta steg skickas ändå produkterna med tillhörande faktura.

LuxStyle är nu polisanmält

Klagomål gällande LuxStyle ApS och Lux International Sales ApS inkom till Danmarks KO, Forbrugerombudsmanden, från konsumentmyndigheter i Australien, Nya Zeeland och Kanada. Utöver det uppmanade Norges, Sveriges, Österrikes och Belgiens Konsumentverk att Forbrugerombudsmanden skulle agera i frågan, något som nu har skett.

Forbrugerombudsmanden, meddelar nu i ett pressmeddelande att en polisanmälan är gjord mot LuxStyle. Bland annat polisanmäls LuxStyle för att företaget sänder varor till konsumenter, utan att det har skett någon beställning. En annan punkt i anmälan är att företaget presenterar priset först efter att ett avtal har slutits.

Läs Forbrugerombudsmandens pressmeddelande här

Kontakta Hallå Konsument för vägledning om du råkat ut för Luxstyle eller fått liknande problem med ett annat företag

Om du har dokumentation i ditt ärende och vill göra en anmälan till Konsument Europa kan du anmäla här

I en äldre artikel om LuxStyle kan du läsa om hur du går tillväga om du har fått en produkt du inte har beställt 

Skriv ut Skriv ut
Prenumerera