KO: JAK:s räntefria lån är inte räntefria

Pressmeddelande 18 april 2017

Konsumentombudsmannen, KO, menar att JAK Medlemsbank vilseleder konsumenter om att deras lån är räntefria. Det KO anser är ränta kallar JAK för ”lånekostnad”. Nu stämmer KO banken för vilseledande marknadsföring.

I sin marknadsföring använder JAK Medlemsbank formuleringar som ”Bli medlem i den räntefria banken” och ”JAK bedriver räntefri verksamhet”. Vilseledande menar KO som nu vill att Patent- och marknadsdomstolen förbjuder bankens marknadsföring.

JAK har själva angett att den ”lånekostnad” de tar ut i stället för ränta används till att täcka kostnader för bland annat kreditrisk och administration. Detta är inte tillåtet för en avgift kopplat till ett lån. KO anser att det JAK kallar ”lånekostnad” i själva verket är en ränta.

– Det är vilseledande att kalla något för vad det inte är. Konsumenter jämför räntor på olika sajter och står det där att banken är räntefri, trots lånekostnader, vilseleds konsumenten, säger Carolina Andersson, processråd hos KO.

KO vill nu att domstolen förbjuder den vilseledande marknadsföringen och tvingar banken att använda ordet ränta i stället för lånekostnad.

Här kan du ladda ner stämningsansökan

Kontaktperson
Carolina Andersson, processråd, tel 054 - 19 41 64 

Skriv ut Skriv ut
Prenumerera