Avtal och mallar

En hantverkare och kund skriver i hantverkarformuläret.

När du säljer något ingår du ett avtal.

Lagen ställer krav på att de avtalsvillkor du erbjuder konsumenter ska vara skäliga. Både skriftliga och muntliga avtal är giltiga. Ju mer komplext det du säljer är, desto viktigare är det att upprätta ett skriftligt avtal.

Ett avtal är bindande när du har lämnat ett anbud som konsumenten har accepterat. Både skriftliga och muntliga avtal gäller. För att ett avtal ska vara giltigt krävs det normalt att den du ingår avtal med är över 18 år, det vill säga myndig.

Fördelen med ett skriftliga avtal är att det är lättare att bevisa vad ni har kommit överens om. Ett muntligt avtal kan innebära att du har ett sämre utgångsläge vid en eventuell tvist. Säljer du godis, mat eller andra okomplicerade varor i en butik finns oftast inte behovet av att skriva ett avtal. Om du däremot säljer bilar i butik eller bygger hus så är behovet av ett skriftligt avtal betydligt större då det finns så många val att göra i samband med köpet.

Viktiga punkter att ha med i ett avtal

• vilka som träffar överenskommelsen
  • vad som ska utföras/levereras och hur detta ska göras
  • vad som inte ingår i överenskommelsen
  • var tjänsten ska utföras eller varan levereras
  • när tjänsten ska utföras eller varan levereras
  • pris för tjänsten eller varan
  • när betalning ska ske
  • vad konsekvenserna blir om det uppstår försening

Skäliga villkor i avtalet

Avtalsvillkoren som du erbjuder konsumenter måste vara skäliga. Det innebär bland annat att de följer de lagar och regler som finns. Avtalslagen och avtalsvillkorslagen är de centrala lagarna du behöver ha koll på när du utformar dina avtal. Men du behöver självklart även ha koll på övrig konsumenträttslig lagstiftning, så att inte villkoren i avtalet bryter mot dem. Till exempel konsumenttjänstlagen och konsumentköplagen. Utöver dessa lagar finns det, inom vissa områden och branscher, allmänna avtalsvillkor som är överenskomna med Konsumentverket.

Läs mer om avtalsvillkorslagen

Läs mer om konsumenttjänstlagen

Läs mer om konsumentköplagen

Läs mer om lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler

Regler per område och bransch

Oskäliga villkor i grå listan

I grå listan (sidan 15) som finns i Liten laghund 2015 kan du läsa om avtalsvillkor som typiskt sett är oskäliga. Grå listan är en bilaga till direktiv 93/13/EEG, det direktiv som är grunden till avtalsvillkorslagen.

Liten laghund

PDF 577 KB. Öppnas i nytt fönster

Liten laghund är en lagbok i fickformat som Konsumentverket tar fram för alla som i sitt yrke behöver ha en "lathund" till hands.

Om avtalsvillkoren bryter mot lagen

Ta hjälp av standardavtal

Standardavtal är standardiserade villkor som är framtagna för att användas vid ett stort antal tillfällen. Ett standardavtal är ett avtal som du upprättat i förväg utan medverkan från konsumenten.

Konsumentverkets standardavtal och avtalsmallar

Frågor och svar om avtal

• Vad gäller när ditt företag har fått en bluffaktura?
    Fråga: Jag har fått en bluffaktura till mitt företag – trots att jag har inte beställt tjänsten som står på fakturan. Vad gör jag?
    Svar:

Har du fått en felaktig faktura ska du inte betala. Se istället till att informera företaget om att du motsätter dig betalning och varför du gör det. Om du misstänker att det rör sig om någon form av bedrägeri kan du göra en polisanmälan.

Relaterade länkar Senast granskad 4 november 2016
  • Vad gäller om man tecknat avtal som företagare istället för som privatperson?
    Fråga: Jag trodde att jag tackade ja till ett abonnemang som privatperson, men företaget säger att jag tecknat ett företagsabonnemang. Vad gäller?
    Svar:

Ett avtal är inte giltigt om du lurats eller tvingats att ingå det. Avtalet gäller inte heller om du ingått det av misstag och motparten insåg eller borde ha insett det. Du kan läsa mer om det i avtalslagens tredje kapitel.

Har du en enskild firma är det inte självklart att du ingår avtal som företagare. Det beror både på om din verksamhet betraktas som aktiv, och vad din avsikt var när avtalet ingicks.

Kan du hävda att du ingick avtalet som konsument kan du få hjälp av Allmänna Reklamationsnämnden och kommunens konsumentvägledare, eller så kan du få vägledning av Hallå konsument – Konsumentverkets vägledningstjänst.

Relaterade länkar Senast granskad 4 november 2016
  • Är muntliga avtal bindande?
    Fråga: Är muntliga avtal bindande, och krävs det ibland skriftliga avtal?
    Svar:

Huvudregeln är att ett avtal mellan två parter är bindande oavsett om det är skriftligt eller muntligt. Men skulle du och konsumenten bli oense, är en muntlig överenskommelse svår att bevisa. Då är ett skriftligt kontrakt att föredra. I speciella fall krävs skriftliga avtal, till exempel vid köp av en fastighet eller en bostadsrätt.

Senast granskad 4 november 2016
  • Vad gäller när jag och konsumenten tolkar ett villkor på olika sätt?
    Fråga: Min kund tolkar ett avtalsvillkor på ett annat sätt än vad jag som företagare gör. Vad gäller?
    Svar:

Om ett standardavtal är oklart formulerat kan det vid tvist tolkas till konsumentens fördel. Om villkoret är oskäligt får villkoret jämkas eller lämnas utan avseende och du kan förbjudas att använda villkoret i framtiden.

Tolkningsregeln gäller endast för villkor som finns i standardavtal, det vill säga ett avtal som företaget har upprättat i förväg utan medverkan från konsumenten. Det är du som företagare som ska kunna bevisa att konsumenten medverkade när avtalet upprättades, om du inte kan det gäller denna tolkningsregel.

Senast granskad 4 november 2016
  • När kan ett avtal förklaras ogiltigt?
    Fråga: Vad kan göra att ett avtal förklaras ogiltigt, och vad innebär en sådan händelse för mig och min kund?
    Svar:

Av flera olika skäl kan hela avtalet, eller vissa villkor, förklaras ogiltiga. Avtal som tillkommit under tvång, hot, eller när säljaren tigit om viktiga fel, svek, är exempel på situationer som kan leda till att hela eller delar av avtalet får ogiltigförklaras. I praktiken ställs kraven på graden av tvång och svek mycket högt, vilket innebär att dessa lagregler sällan kommer till användning.

Avtalsvillkor som strider mot till exempel konsumentköplagen eller andra tvingande konsumentskyddande lagar är också ogiltiga.

Om ett avtal, eller delar av det, är ogiltigt har konsumenten normalt rätt att lämna tillbaka det hen har fått. Köparen lämnar till exempel tillbaka varan och säljaren lämnar tillbaka pengarna. När ett villkor strider mot tvingande lag, bortser man från villkoret och tillämpar lagens regel i stället.

Relaterade länkar Senast granskad 4 november 2016
  • Måste konsumenten alltid ha accepterat ett avtal för att vara bunden av det?
    Fråga: Måste konsumenten alltid ha accepterat ett avtal för att vara bunden av det?
    Svar:

Ja, konsumenten måste ha accepterat avtalet för att vara bunden av det. Konsumenten kan inte bli bunden på grund av sin passivitet. Negativa säljmetoder där konsumenter får fakturor eller varor som de inte har beställt är inte tillåtna.

Senast granskad 4 november 2016
  • Vad är negativ avtalsbindning?
    Fråga: Jag har hört talas om negativ avtalsbindning. Vad är det, och är det tillåtet?
    Svar:

Negativ avtalsbindning betyder att en säljare skickar varor eller fakturor till en konsument som inte har beställt något, det vill säga inte har accepterat något avtal. Negativ avtalsbindning är inte tillåtet.

Det som däremot är tillåtet är de abonnemangsliknande avtal som bland annat bokklubbar brukar ha. Konsumenten får då regelbundet bokpaket, om hen inte före varje utskick tackar nej. Skillnaden är att konsumenten från början måste ha ingått ett abonnemangsavtal där det tydligt framgår att klubben tillämpar sådana säljrutiner.

Senast granskad 4 november 2016
  • Får man ingå avtal med en omyndig person?
    Fråga: Vi har ingått ett avtal med en konsument under 18 år – vad gäller?
    Svar:

Alla som är över 18 år har rätt att ingå avtal. Det är upp till dig som företagare att försäkra dig om att parten du ingår avtal med är myndig eller har förmyndarens samtycke. Det finns två undantag från kravet att man ska ha fyllt 18 år för att själv få ingå avtal.

• Från 16 års ålder har man rätt att bestämma över pengar som man har tjänat själv.
    • Den som har eget hushåll före 18 års ålder har rätt att handla till sitt hushåll.

Undantagen gäller bara kontantköp. Den som är under 18 år har aldrig rätt att ingå kreditavtal.

Senast granskad 4 november 2016
  • Är det tillåtet att ta ut faktureringsavgifter i efterhand?
    Fråga: Jag har glömt att ta betalt för faktureringen. Får jag göra det efter köpet?
    Svar:

Faktureringsavgifter som tas ut i efterhand utan att ni hade kommit överens om detta när köpet blev bindande är inte tillåtet. Det går att göra ändringar och tillägg i ett avtal i efterhand men då krävs det att båda parterna är överens.

Senast granskad 26 oktober 2016

Inte för dig?

I vår upplysningstjänst Hallå konsument hittar du information, guider och kontaktvägar.

Läs om avtal på Hallå konsument