När avtalsvillkoren bryter mot lagen

De avtalsvillkor som du erbjuder konsumenter måste vara skäliga. Är de inte skäliga bryter de mot avtalsvillkorslagen.

Om ditt villkor strider mot vad lagen säger, har konsumenten rätt att bortse från villkoret och istället agera utifrån vad som står i lagen.

En konsument kan också ha rätt att jämka avtalsvillkoret om villkoret är oskäligt med hänsyn till:

• avtalets innehåll
  • omständigheterna vid avtalets tillkomst
  • senare inträffade förhållanden
  • omständigheterna i övrigt.

Läs mer i 36 § i avtalslagen på riksdagens webbplats

Konsumentverket har tillsyn över avtalsvillkorslagen

Vi har tillsyn över avtalsvillkorslagen. Vårt tillsynsansvar innebär att vi kan begära att du ska ändra dina avtalsvillkor. Beroende på hur allvarlig överträdelsen är och hur villig du är att ändra i dina avtalsvillkor, finns olika alternativ.

Vi kontaktar dig

När vi uppmärksammat att du bryter mot avtalsvillkorslagen tar vi kontakt med dig. Om du inte frivilligt ändrar dina avtalsvillkor skickar vi ett förbudsföreläggande. Är överträdelsen allvarlig kan vi ta ärendet direkt till Patent- och marknadsdomstolen. Det är sedan Patent- och marknadsdomstolen som kan förbjuda dig att använda avtalsvillkor. Förbudet kan även riktas mot en sammanslutning av företagare, till exempel en branschförening.

Förbudsföreläggande är ofta kombinerat med ett vite, det vill säga en bestämd summa pengar. Godkänner du föreläggandet, gäller det som ett förbud och bryter du mot förbudet kan vitet dömas ut. Det är tingsrätten som prövar ärendet och tar ställning till om du har brutit mot föreläggandet och om vitet ska betalas ut.

Om du inte godkänner föreläggandet kan Konsumentombudsmannen (KO) ta ärendet till Patent- och marknadsdomstolen. Patent- och marknadsdomstolen kommer med ett avgörande i form av en dom, som oftast också är kopplad till ett vite. Om KO väljer att inte ta ärendet till Patent- och marknadsdomstolen, kan en sammanslutning av företagare, konsumenter eller löntagare göra det istället.

Läs mer om avtalsvillkorslagen

Du kan anmäla andra företags avtalsvillkor

Om du som företagare själv berörs av oskäliga avtalsvillkor kan du anmäla det andra företagets avtalsvillkor till Patent- och marknadsdomstolen. Du kan göra det som enskild företagare eller tillsammans med andra företagare.

Läs mer om Patent- och marknadsdomstolen hos Stockholms Tingsrätt

Senast granskad 10 november 2016
Skriv ut Skriv ut
Prenumerera

Inte för dig?

I vår upplysningstjänst Hallå konsument hittar du information, guider och kontaktvägar.

Läs om avtalsvillkorslagen på Hallå konsument