Regler när du säljer i butik

När du säljer varor och tjänster till konsumenter i en butik är viktigt att du känner till reglerna i konsumentköplagen. Där står det bland annat vilka skyldigheter du har om det är fel på en vara.

En viktig skillnad när du säljer något i butik till skillnad från internet är att konsumenten inte har någon ångerrätt. Däremot är det upp till dig om du vill erbjuda öppet köp och/eller bytesrätt. Öppet köp och bytesrätt innebär att konsumenten kan köpa en vara men sedan ångra sig inom en bestämd tid. Du väljer själv hur länge du vill erbjuda detta.

Är det däremot något fel på det konsumenten har köpt har hen rätt att reklamera varan eller tjänsten. Reklamationstiden är vanligtvis tre år.

Läs mer om konsumenträtt

Lagar du bör ha koll på

Lagar om tillgänglig butik
Butiksägaren är skyldig att se till att butiken är tillgänglig.

Konsumentköplagen
Beskriver vad som är ett fel och vilka skyldigheter du har om det är något fel på varan du har sålt.

Konsumenttjänstlagen
Beskriver vilka skyldigheter om det är något fel på tjänsten du har sålt.

Avtalsvillkorslagen
Ställer krav på hur du utformar dina avtal.

Marknadsföringslagen
Ställer krav på hur du marknadsför ditt företag och dina produkter.

Prisinformationslagen
Ställer krav på hur du anger pris.

Produktsäkerhetslagen
Ställer krav på att varor och tjänster till konsument ska är säkra.

Senast granskad 9 november 2016
Skriv ut Skriv ut
Prenumerera