Regler när du säljer utanför din affärslokal

Om du säljer något utanför din affärslokal, till exempel tillfälligt i en galleria eller på en marknad, är det andra regler som gäller till skillnad från när du säljer i butik. Konsumenten har då 14 dagars ångerrätt.

När du säljer varor eller tjänster till konsumenter och befinner dig utanför din affärslokal är du skyldig att informera konsumenten om möjligheten att ångra sitt köp. Informationen ska vara tydlig och innehålla allt hen behöver veta för att kunna använda sin ångerrätt. Kravet är att informationen ska vara skriftlig, eller om konsumenten går med på det, i annan läsbar och varaktig form. Samma regler gäller om ni ingår avtalet i din affärslokal efter att du kontaktat konsumenten utanför lokalen.

Efter köpet ska konsumenten få en skriftlig bekräftelse på avtalet. Bekräftelsen ska också innehålla information om ångerrätten.

Läs mer om ångerrätten

Lagar du bör ha koll på

Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler
Innehåller en ångerrätt för konsumenten och ställer krav på att du informerar om ångerrätten och att du lämnar all information innan konsumenten ingår ett avtal med dig.

Konsumentköplagen
Beskriver vilka skyldigheter du har om det är något fel på varan du har sålt.

Konsumenttjänstlagen
Beskriver vilka skyldigheter om det är något fel på tjänsten du har sålt.

Avtalsvillkorslagen
Ställer krav på hur du utformar dina avtal.

Marknadsföringslagen
Ställer krav på hur du marknadsför ditt företag och dina produkter.

Prisinformationslagen
Ställer krav på hur du anger pris.

Produktsäkerhetslagen
Ställer krav på att varor och tjänster till konsument är säkra.

Senast granskad 9 november 2016
Skriv ut Skriv ut
Prenumerera