Prissättning och ta betalt

Handel över disk i butik, en man betalar med kort.

Du har rätt att välja vilka betalningssätt du vill erbjuda konsumenten.

Ofta väljer företag att erbjuda konsumenten flera betalningssätt, men du kan välja att till exempel bara erbjuda kortbetalning när konsumenten handlar över ett visst belopp. Till exempel 50 eller 100 kronor.

Det finns olika sätt för dig att ta betalt; kontant, kort, postförskott, faktura med flera. Läs mer om de olika betalningsalternativen på verksamt.se.

Läs mer om att ta betalt på verksamt.se

Regler för kreditköp

Ett kreditköp är när du inte kräver att konsumenten betalar för varan eller tjänsten direkt, eller när betalningen finansieras med pengar som konsumenten får låna av dig eller någon annan kreditgivare. Till exempel avbetalning eller delbetalning i en butik eller på internet.

Konsumentkreditlagen gäller kreditavtal som du erbjuder konsumenter. Lagen är tvingande till konsumentens förmån. Det betyder att du inte får erbjuda konsumenter sämre villkor än de som står i lagen.

Läs mer om konsumentkreditlagen

Fri prissättning

I Sverige är det fri prissättning. Det är alltså upp till dig och köparen att göra upp om priset. Du bestämmer vilket pris du vill sälja en vara för och kunden avgör om hen vill köpa varan för det priset. Däremot finns det regler för hur du anger priset.

Läs mer om prisinformationslagen

Inte tillåtet att ta ut kortavgift

Det är inte tillåtet för dig att ta ut en avgift när konsumenten betalar med kontokort eller kreditkort som till exempel Visa-kort eller Mastercard. Det gäller både i butik och på internet.

Däremot är det tillåtet att ta ut andra avgifter vid betalning, till exempel administrationsavgift eller betalningsavgift så länge samma avgift gäller för alla betalningssätt. En sådan avgift får alltså inte läggas på om den bara tas ut när konsumenten betalar med kort. Tänk på att konsumenten tydligt ska informeras om eventuella extra avgifter.

Om du säljer via internet till svenska konsumenter som finns i ett annat land gäller oftast svensk lag. Om ditt företag finns i utlandet gäller inte svensk lag och du kan i vissa fall ha rätt att ta ut kortavgifter.

Länder som tillåter kortavgifter

  • Belgien
  • Danmark (enbart kreditkort)
  • Estland
  • Finland
  • Irland
  • Kroatien
  • Lettland (händer dock sällan)
  • Malta
  • Nederländerna
  • Norge
  • Portugal (tillåtet på bensinstationer)
  • Slovenien
  • Spanien
  • Storbritannien
  • Tjeckien
  • Tyskland (om köparen accepterar det)
  • Österrike

När konsumenten inte betalar

Om inte konsumenten har betalat inom den tid som ni har kommit överens, så kan du skicka en betalningspåminnelse.

Läs mer om betalningspåminnelse på verksamt.se

Frågor och svar om pris och betalning

  • Hur lång tid efter att jag utfört en tjänst kan jag kräva betalning?
    Fråga: Hur lång tid efter att jag utfört en tjänst kan jag kräva betalning?
    Svar:

    Om du sålt en vara eller tjänst till en konsument kan du kräva betalning för detta upp till tre år efter, därefter preskriberas fordran. Preskriptionstiden för banklån eller andra så kallade löpande skuldebrev är tio år.

    Senast granskad 9 november 2016
  • Presentkortet har gått ut – vad gäller?
    Fråga: Presentkortet har gått ut – vad gäller?
    Svar:

    Konsumenten kan inte kräva att få använda ett presentkort eller kvitto om angiven tid har passerat. Ett presentkort eller tillgodokvitto gäller i tio år om det inte står något annat på det. Om du angivit en kortare tid på presentkortet eller tillgodokvittot gäller i regel den.

    Du har ingen skyldighet att gå med på att lösa in presentkort eller tillgodokvitton i pengar, och du måste inte heller ge kontanter i växel om konsumenten handlar för mindre än vad den har tillgodo.

    Senast granskad 9 november 2016
Senast granskad 26 oktober 2016