Konsumentkreditlagen

Konsumentkreditlagen gäller kreditavtal som du erbjuder konsumenter. Lagen är tvingande till konsumentens förmån. Det betyder att du inte får erbjuda konsumenter sämre villkor än de som står i lagen.

Ett kreditköp är när du inte kräver att konsumenten betalar för varan eller tjänsten direkt, eller när betalningen finansieras med pengar som konsumenten får låna av dig eller någon annan kreditgivare. Till exempel avbetalning eller delbetalning i en butik eller på internet.

Lagen gäller

• Avtal om kredit som en företagare eller kreditförmedlare erbjuder konsument.

Konsumentkreditlagen på riksdagens webbplats

Läs mer om regler för kredit och andra finansiella tjänster

Företag är skyldig att följa god kreditgivningssed

God kreditgivningssed betyder bland annat att om du lånar ut pengarna till en konsument ska du ha konsumentens intresse i fokus. Du kan till exempel behöva förklara vissa delar av avtalet för att konsumenten ska förstå vad avtalet innebär och vilka kostnader som konsumenten ska betala.

Du måste göra en kreditprövning

Alla kreditgivare måste göra en kreditprövning av konsumenten för att få erbjuda ett kreditavtal. Utifrån kreditprövningen ska du avgöra om konsumenten har ekonomiska förutsättningar att betala tillbaka krediten. Om du inte kan erbjuda konsumenten en kredit är du skyldig att berätta orsaken.

Ge förköpsinformation i god tid innan avtalet ingås

Innan du och konsumenten ingår avtalet om krediten är du skyldig att ge konsumenten viss förköpsinformation. Informationen ska du ge i blanketten "Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation". Informationen är standardiserad, vilket innebär att alla kreditgivare måste lämna just den informationen i detta formulär. Blanketten ska du lämna som ett pappersdokument.

Läs mer om Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation

Konsumenten har rätt att ångra kreditavtalet

Konsumenten har rätt att ångra kreditavtalet inom 14 dagar. Ångerrätten räknas från dagen då ni ingick avtalet, men tidigast den dag konsumenten fått dokumentationen av avtalet.

Om en konsument ångrar sig ska du betala tillbaka beloppet inom 30 dagar. Konsumenten ska också betala ränta för dagarna hen haft tillgång till krediten.

Du kan ta tillbaka varan

Du kan välja att ta tillbaka varan som konsumenten har köpt på kredit om konsumenten inte sköter betalningarna.

För att ha rätt till det måste du upplysa konsumenten om detta redan vid köpet av varan. Ett sådant villkor kallas för återtagandeförbehåll och måste stå med i avtalet.

Ange den effektiva räntan när du marknadsför kreditavtal

När du ska marknadsföra kreditavtal ställer lagen krav på att du ska ange den effektiva räntan för krediten. Den effektiva räntan anger den samlade kostnaden för krediten - den nominella räntan plus samtliga tillägg och avgifter som konsumenten ska betala - uttryckt som en årsränta i procent. Den effektiva räntan är viktig för att konsumenter ska kunna jämföra krediter.

Senast granskad 9 november 2016