Marknadsföring av alkohol på internet

När du ska marknadsföra alkohol på internet, i sociala medier och i appar ska du följa de generella regler som gäller för all marknadsföring. Utöver lagen så finns också våra allmänna råd.

Du måste uppfylla kravet på att marknadsföring av alkohol ska vara särskilt måttfull, även när du marknadsför produkter på internet. Förutom alkohollagens regler finns även våra allmänna råd, där vi ger vår syn på hur marknadsföring av alkohol på internet bör ske.

Våra allmänna råd gäller marknadsföring av alkoholdrycker till konsument:

  • Marknadsföring av alkoholdrycker bör bara ske på webbplatser där målgruppen eller minst 75 % av de faktiska besökarna är över 25 år. 

  • Webbplatser som huvudsakligen inriktas på marknadsföring eller försäljning av alkoholdryck bör ha en funktion som kontrollerar åldern på besökaren. Funktionen bör kräva att besökaren anger sitt födelsedatum, och inte bara intygar att hen är tillräckligt gammal för att köpa produkterna som säljs/marknadsförs. 

  • På webbplatser bör du undvika poppuppannonser, eftersom de är uppsökande och påträngande. 

  • Direktreklam är endast tillåtet om mottagaren först uttryckligen begärt att ta emot sådan marknadsföring. 

  • Se till att det tydligt framgår vad som är redaktionell text och vad som är marknadsföring. 

  • Vid marknadsföring på till exempel bloggar är det extra viktigt att marknadsföring och redaktionell text inte förväxlas med varandra. Det är även viktigt att tänka på hur du uttrycker dig, vilka som ingår i bloggens målgrupp och vilka som läser bloggen. 

  • Även bilder i kommersiella annonser på internet ska följa "bildregeln" i 7 kap. 5 § 1 st. alkohollagen. Det innebär att bilden bara får visa varan eller råvaror som ingår i varan, enstaka förpackningar samt varumärke. Utöver "bildregeln" finns det ytterligare regler i alkohollagen som gäller för kommersiella annonser, men enbart i tidningar. En tidningsannons med alkoholreklam ska exempelvis ha en informationstext som varnar för intag av alkohol. Dessa regler gäller även för tidningars nätupplagor.

I avsnitt 4 i våra allmänna råd kan du läsa mer om marknadsföring på internet.

Konsumentverkets allmänna råd för marknadsföring av alkoholdrycker  (KOVFS 2016:1)

Senast granskad 10 november 2016