Resegarantilagen

Resegarantilagen ställer krav på att den som säljer eller marknadsför paketresor ställer resegaranti.

Resegaranti innebär att resenärer får kompensation från resegarantin om deras resa ställs in eller avbryts, på grund av att en researrangör till exempel har gått i konkurs.

Resegarantilagen gäller

Paketresor, bestående av två av tjänsterna transport, boende och turistarrangemang. Paketreseliknande resor, bestående av transport och boende. Transporter som sker i samband med paketresor, så kallad stolsförsäljning eller charterstol. Utbildnings- och språkresor med resa och boende.

Hela resegarantilagen på riksdagens webbplats

Resegarantilagen gäller inte

Resegarantin gäller inte för resor som består av endast transport eller boende, till exempel en reguljär flygbiljett.

Anmäl din verksamhet till Kammarkollegiet

Anmäl din verksamhet till Kammarkollegiet. När kollegiet har beslutat om belopp för dig, ska du kontakta en bank eller ett försäkringsbolag som kan ställa garantin åt dig.

Blanketter för att anmäla din verksamhet på Kammarkollegiets webbplats

Så mycket ska du betala

Storleken på resegarantin beräknas individuellt och baseras på de uppgifter du lämnar om din verksamhet till Kammarkollegiet.

Läs mer om resegarantin på Kammarkollegiets webbplats

Informera resenärer om resegarantin

Kataloger, broschyrer, prislistor och information på internet ska innehålla information om resegarantin. Konsumentverket har tillsammans med flera olika resebranscher tagit fram branschöverenskommelser där det står hur du ska formulera dig.

Svenska Bussbranschens Riksförbund - BÖ 2010:03

Föreningen Svenska Bilresearrangörer - BÖ 2009:07

Svenska Resebyråföreningen - BÖ 2009:06

Researrangörsföreningen i Sverige - BÖ 2009:05

Passagerarrederiernas Förening - BÖ 1999:02

Senast granskad 15 november 2016