Skyldigheter för järnvägsföretag

Reglerna för tågresenärers rättigheter och skyldigheter regleras i en EG-förordning. Reglerna gäller i hela EU.

EG-förordningens regler gäller för resor med fjärr- och regionaltåg och pendeltåg. Utöver förordningen finns en svensk lag om kollektivtrafikresenärers rättigheter som gäller för resor kortare än 15 mil.

Läs hela förordningen från Europaparlamentet och rådet (nr 1371/2007)

Information innan och under resan

När resenärer köper tågbiljetter ska ni informera resenärerna om rättigheterna de har enligt EG-förordningen. För att uppfylla informationsskyldigheten kan ni använda en sammanfattning.

Läs sammanfattningen på  EU Book Shop webbplats

På stationen och i tåget ska resenärerna få information om det organ som ansvarar för att utöva tillsyn. I Sverige är det Konsumentverket.

Personer med funktionshinder eller nedsatt rörlighet ska få information och assistans i samband med biljettköp, avresa, ankomst eller tågbyte.

Ni ska ha ett system där ni hanterar klagomål som är relaterade till de skyldigheter ni har enligt förordningen. Statistik över klagomålen och de förbättringar som vidtagits ska presenteras i en årlig rapport tillsammans med information om kvalitén på era tjänster. Rapporten ska offentliggöras på er egen webbplats och på Europeiska järnvägsbyråns webbplats.

Informera om försenat eller inställt tåg

Om tåget avgår eller beräknas komma fram för sent ska ni direkt informera resenärerna om detta.

Erbjud måltider, boende och fortsatt resa

Om tågresan går utrikes eller är längre än 15 mil och försenas med mer än en timme ska ni erbjuda resenärerna:

  • måltider och förfriskningar, om detta är möjligt att få fram
  • gratis boende och transport till boendet om resenären är tvungen att övernatta på grund av förseningen och detta är fysiskt möjligt.

Om resan avbryts ska ni se till att resenären kommer fram till sitt resmål på annat sätt.

Alternativ vid inställd eller försenad resa

Om tågresan ställs in eller beräknas bli mycket försenad till resmålet ska ni erbjuda resenärerna följande alternativ:

För resor längre än 15 mil som är mer än 60 minuter försenad

  • Avboka resan och få tillbaka hela biljettpriset. 
  • Genomföra resan så snart som möjligt med det försenade tåget eller med en ny ombokad resa. Transporten ska ske på så kallade "likvärdiga transportvillkor". Det kan till exempel vara med ett annat tåg, buss eller taxi. 
  • Genomföra resan en annan dag med tåg genom att boka om biljetten.

För resor kortare än 15 mil som är mer än 20 minuter försenad

  • Genomföra resan så snart som möjligt med det försenade tåget och få ett prisavdrag på biljetten.
  • Ordna en egen transport till slutdestinationen och sedan få ersättning för sina utgifter.

Kompensation vid förseningar

Om resan blir mycket försenad har resenärerna rätt till kompensation. Det har ingen betydelse om resan blev försenad före eller efter resans avgång. Beroende på hur lång resan är kan resenären ha rätt till att fortsätta resan med en egen transport eller en ny ombokad resa.

För resor längre än 15 mil

  • Om resan blir försenad mellan en och två timmar har resenärerna rätt att få tillbaka minst 25 procent av biljettpriset.
  • Om resan blir försenad mer än två timmar har resenärerna rätt att få tillbaka minst 50 procent av biljettpriset. 
  • Om resenärerna har ett periodkort, till exempel ett månads- eller årskort, och är med om upprepade förseningar eller inställda tåg har resenärerna rätt till en rimlig ersättning.

Resenärerna ska få ersättningen, eller någon form av kommunikation från er, inom en månad från det att klagomålet har framförts. Ersättningen ska betalas ut kontant.

För resor kortare än 15 mil

  • Om resan blir försenad mer än 20 minuter ska resenären få tillbaka 50 procent av biljettpriset.
  • Om resan blir försenad mer än 40 minuter ska resenären få tillbaka 75 procent av biljettpriset.
  • Om resan blir försenad mer än 60 minuter ska resenären få tillbaka 100 procent av biljettpriset.

Om resan blir försenad mer än 20 minuter har resenären rätt att ordna en egen transport och sedan få ersättning för sina merkostnader. Ersättningen ska vara lika stor som kostnaden för den egna transporten, men får högst uppgå till 1/40 av prisbasbeloppet.

Senast granskad 15 november 2016
Skriv ut Skriv ut
Prenumerera