Täckningsinformation för mobila tjänster

Täckningskartor och annan information om täckning för mobila tjänster ska vara utformad så att den ger konsumenten en rimlig förväntan på tjänsten.

Vi har tillsammans med mobiloperatörerna tagit fram en överenskommelse som gäller vid marknadsföring av mobila tjänster. Vid utformningen av täckningskartor ska beräkningen av täckningsnivåer baseras på vissa gemensamma antaganden. Bland annat ska täckningen redovisas i tre olika nivåer: bastäckning, god täckning och mycket god täckning.

I anslutning till täckningskartan ska konsumenten få allmän information om täckning och hur täckning och hastighet påverkas beroende på den utrustning som används. I överenskommelsen står det hur du ska formulera dig.

All marknadsföring av täckning och hastighet ska vara utformad på ett sätt som inte vilseleder konsumenten om tjänstens omfattning och inte heller utnyttja konsumentens bristande kunskap om förutsättningar för täckning. Det gäller marknadsföring och information i alla medier som tv-reklam, telefonförsäljning och webbplats. Läs mer om marknadsföring av mobila tjänster i överenskommelsen BÖ 2014:02.

BÖ 2014:02 Överenskommelse om marknadsföring av täckning för mobila tjänster

PDF 2 MB. Öppnas i nytt fönster

Överenskommelsen mellan Konsumentverket och mobiloperatörer för att konsumenter ska få bättre information om vilken täckning som erbjuds i nätet samt att skapa tydliga riktlinjer för branschen.

Senast granskad 10 november 2016