Digitala berättelser

Låt dina elever göra en egen digital berättelse om sina konsumentfunderingar. Det är lättare än du kanske tror! Eller varför inte samarbeta med en medielärare?

Digitalt berättande är en kort personlig film som bygger på att man kombinerar stillbilder, och/eller rörliga bilder med inläst text och publicerar på webben. Vill du kika på hur en digital berättelse kan se ut som handlar om studenten så klicka på länken här uppe till höger.

Att göra film är roligt. Vill du prova i din klass? Här följer en kortfattad beskrivning av arbetsstegen.

1. Välj tema

Låt eleverna välja ett konsumenttema som de känner sig inspirerade att berätta om. Här finns förslag på teman att göra berättelser om:

  • Jag köper min lycka
  • Shopping är jordens undergång
  • Mitt livs bästa köp
  • Mitt livs sämsta köp
  • Jag gör medvetna val
  • Den som spar han har
  • I shop, therefore I am
  • Att äga ger status
  • Livsstil är något man köper
  • Reklam funkar inte på mig
  • Jag vill bli rik
  • Jag kan inte välja
  • Det finns för många val
  • Jag har blivit blåst
  • Någon vill ha mina pengar

2. Skriv

Låt eleverna skriva ner sina berättelser utifrån valt tema. Texterna ska vara personliga, skrivna i ”jag-form” och bör inte ta längre än 45 sekunder att läsa upp (cirka ett halvt A4). Låt dem testläsa med en kompis för att ta tid och eventuellt bearbeta texten.

3. Bilder

Eleverna ska nu ta fram bilder för att illustrera sina berättelser. (cirka 10 stycken). Det kan vara foton, tecknade bilder, eller annat kreativt bildskapande.

4. Ljud

Gör en ljudupptagning där eleverna själva läser upp sin text.

5. Redigering

Redigera ihop text och stillbilder. Kanske vill ni lägga på musik? Redigeringen görs enklast i programmet Moviemaker som finns på de flesta PC-datorer eller i iMovie för Mac (finns för kostnadsfri nedladdning på webben). Programmet är lätt att lära för både elever och lärare.

Senast granskad 15 november 2016