Julia: Nu bryter vi för reklam – igen...

En person som ser på tv

Om det finns någonting jag älskar här i livet, så är det att gnälla över saker och ting. Är det inte vädret det är fel på så är det alltid någonting annat. Det finns dock en sak som irriterar mig mer än alla andra saker.

Tänk dig in i detta scenario: Det är fredagskväll. Du sitter uppburrad i soffan i mjukiskläder under en mysig filt med en fin vän. Ni har bunkrat upp med massa gott, och är redo för en bra film på tv. Filmen är över förväntan, och just när något riktigt spännande är på väg att hända… Så bryts det för reklam. Jag ska inte nämna vilka ord som brukar flyga igenom mitt huvud just då, men jag kan lova er att det är inte vackert.

Men efter att ha läst en text om vilka positiva effekter reklam kan ha, så har mina åsikter om reklam nu ändrats. För det första så har vi väl alla någon gång sett en film då naturens krafter har börjat kalla på en och man har behövt gå på toaletten. Kommer det en sådan där hemsk och vidrig reklampaus just då kan man ju gå på toaletten utan att missa något viktigt i filmen. Man hinner även spegla sig. Sjunga en liten sång kanske. Och fylla på chipsskålen. Perfekt!

Reklam ur en annan synvinkel

För det andra så tänker vi kanske inte alltid på att folk faktiskt jobbar med att skapa och ta fram nya reklamer. Det är en enorm bransch med många jobbmöjligheter. Vad skulle vi egentligen göra med alla kreativa, slogan-spottande människor här i världen om inte reklamyrket fanns?

För det tredje så är det mycket vi skulle gå miste om, om inte reklamen fanns. Bland annat så skulle kanaler som TV3, TV4, Kanal 5 försvinna, alternativt skulle vi tittare behöva betala skatt för att kunna kolla på dem. Dessa kanaler går runt och får in nästan alla sina intäkter genom reklam, samt genom deras – oftast rätt mediokra – nöjesprogram dit man förväntas ringa in och rösta hejvilt.

Yttrandefrihet och demokrati

För det fjärde och sista är reklam en viktig del av yttrandefriheten och demokratin här i Sverige. Reklam är ett bra sätt att få ut information till människor på. Hade vi inte haft reklam så skulle vi kanske aldrig få reda på att det är rabatt på kycklingfiléer på ICA den här veckan.

Tidigare har all tv-reklam varit ett irritationsmoment för mig. Något som förstör filmen eller programmet jag ser på. Men nästa gång jag sitter och gormar över att reklamen bryter mitt i någonting spännande så ska jag tänka på att någon annan, någonstans i Sverige, sitter med ett leende på läpparna och tänker: "Det är jag som har tagit fram idén och skapat den här reklamen". Vilken fantastisk känsla det måste vara!

/Julia

Senast granskad 16 november 2016
Skriv ut Skriv ut
Prenumerera