Linnea: Människan gör kläderna

Två ungdomar som pekar på något i ett skyltfönster och skrattar

Bemötandet i en butik kan inspirera eller döda köpglädjen. Det hänger på expeditens hjälpsamhet och bemötande vilket väcker känslan av att man är speciell. Det ger också lusten att handla.

En lördag när jag kände mig lite nedstämd fick jag idén att gå ut och se om det var något som kunde göra mig gladare. Jag tog en runda i en av mina favoritbutiker. När jag kom in i butiken mötte jag ett glatt ansikte som sa: ”Hej! Vad längesen det var jag såg dig, är det något speciellt du är ute efter?”. När jag berättade att det inte var något speciellt jag var ute efter fick expediten fria händer att ta fram något till mig. Hon började genast plocka fram en massa kläder som hon ville att jag skulle prova.

Eftersom jag hade handlat i denna butik många gånger visste hon exakt hur min stil var, vad jag tyckte om och vilka färger som var snygga på mig. Hon gav komplimanger om hur kläderna satt på mig, hur fin jag var, vad jag passade i. Musiken som spelades i butiken var jättebra och gjorde mig glad. Jag kände mig helt enkelt speciell i det läget. Jag ville köpa hela affären. Inte nog med det, hon hade fler kunder som hon var glad och trevlig emot samtidigt som hon servade mig.

Verkligheten kom ikapp

Men verkligheten kom ikapp, realisten i mig kommer fram och jag började ställa frågor till mig själv; ”Behöver du verkligen alla dessa kläder, eller vill du göra något annat i denna månad?” Jag ville göra annat, men det slutade ändå med att jag köpte mig en fin vårklänning.

Man blir glad av att känna sig speciell. Om man verkligen vill sälja måste man visa ett intresse för kunden. Att bli uppmärksammad påverkar många sinnen hos en.
Man kan säga att kläderna inte gör människan utan att människan gör kläderna.

/Linnea

Senast granskad 16 november 2016
Skriv ut Skriv ut
Prenumerera