Olivia: Ingen skulle bry sig om jag jagade i skogen

Tre tjejer som går i en skog

Kändisar i reklamsammanhang, vi har sett det förr. När kändisen dessutom jagar renar blir det hypat som aldrig förr. Men är det inte lite tråkigt att ingen skulle bry sig om du gjorde samma sak?

Den stora älven, som slingrar sig mellan mäktiga berg, har frusit till is och tallarna är tyngda av snö. Ett vackert, svenskt vinterlandskap. En man med bar överkropp, tatuerad, färgas av det varma skenet från en brasa i en stuga i skogen. Han gör chins i takbjälkarna och sedan ger han sig ut på bilvägen i den nya Volvo XC70. Mannen i bilen stannar i skymningen vid en sjö, geväret på axeln, blickar ut över landskapet. Bilden klipps till mannen som inomhus myser med sina barn och sedan till skogen igen där han pulsandes i snön smyger fram efter något vi ännu inte kan se. Och så fortsätter reklamen. Vacker, som bilreklamer brukar vara.

Däremot brukar inte bilreklamer få nästan fyra miljoner visningar på Youtube bara efter två veckor, och anledningen till att just denna lockat så många tittare är mannen bakom ratten – Zlatan Ibrahimovic. Fyra miljoner visningar. Jag kan inte låta bli att bli lite irriterad. För egentligen: Ser inte filmen bara ut som en vanlig bilreklam? Kanske lite rörigare och mer osammanhängande än vanligt, men ändå. En vanlig bilreklam. Bortsätt från detaljen att det medverkar en ovanlig människa i den. En så kallad kändis.

Kändis = automatisk uppmärksamhet

Att använda sig av kändisar i reklamsammanhang är ingen ny företeelse, det är tvärt om ett väl beprövat grepp för att locka oss “vanliga” människor att köpa varan eller tjänsten som företaget gör reklam för. Vi har till exempel Beyoncé och David Beckham för H&M, George Clooney för Nespresso, Tiger Woods för Gilette och nu Zlatan för Volvo. Och taktiken funkar uppenbarligen. Enligt Kristian Elvefors, försäljningsdirektör på Volvo Personbilar Sverige, kunde man redan under samma helg som reklamfilmen släpptes se en försäljningsökning på bilen som Zlatan kör i reklamen. Att vi gick på den enkla!

Jag är den som aldrig skulle gå fram till en känd människa om jag såg den på stan. Stå där, le lite blygt, be om en autograf eller kanske till och med en kram. Jag är den som vrider mig av skam när mina kompisar springer efter Marit Bjørgen och Therese Johaug för att säga "Hej!" när de är ute och joggar i min hemstad, eftersom min stad står som värd för världscupavslutningen i längdskidåkning. Luvorna är uppdragna för att ingen ska se att de är dem, de största längdskidåkarna i världen. Jag är den som långsamt drar mig undan efter konserten, och besvärat önskar att vi bara kunde dra därifrån när mina kompisar tänker ta chansen att träffa artisterna för att få en autograf. Någons namn på ett papper – aldrig i livet.

Är vi inte alla bara människor?

Inte för att jag inte skulle våga. Mer för att jag känner att jag på det sättet skulle förlora min värdighet, på något sätt erkänna att denna kändis skulle vara bättre än jag. Jag vet att det låter löjligt. Och visst, jag förstår hur jag egentligen ska känna kring det här. Jag borde känna mig underlägsen av det faktum att jag inte är känd för något, att jag inte känner de mest fancy människorna som jag kan gå på fest med och att jag antagligen inte kommer tjäna ens en bråkdel av vad kändisarna gör. Och chansen att jag skulle få fyra miljoner visningar på Youtube om jag körde bil i tv är ganska liten. Men ändå. Är vi inte alla på samma nivå i alla fall? Sist jag kollade så var vi alla bara människor.

Det är lite så jag känner med dessa så kallade kändisreklamer också. På samma sätt som jag kämpar för att känna mig likvärdig alla kända människor så kämpar jag mot att påverkas av kändisar i reklam. Varför ska jag köpa en bil bara för att en av världens bästa fotbollsspelare gör reklam för den? Någonstans känns det också lite orättvist. Hade jag gjort chins i takbjälkar, jagat renar och kört bil hade inte en människa brytt sig, och Kristian Elvefors hade nog antagligen blivit ganska besviken på försäljningssiffrorna. Inte konstigt att Volvo valde Zlatan istället.

/Olivia

Senast granskad 16 november 2016
Skriv ut Skriv ut
Prenumerera