Saga: Om jag får ett till reklamblad exploderar jag

Reklamblad som sticker upp ur en brevlåda

Andra gläds av valfrihetens vida horisont medan jag har lust att skicka den dit pepparn växer. Synd att tiden utan ICAs breda sortiment, busskurer och när man föddes till skomakare eller piga är förbi.

Jag skulle gärna byta min bekväma svarta lädersoffa mot en medeltida träbänk med flisor för att slippa välja kläder imorgon bitti eller teveapparat i helgen.

Okej, inte soffan, men vad som helst nästan. Det värsta är ju att eländet fortsätter vart du än vänder dig. Inne på Mediamarkt finns säkert 45 teveapparater som ser exakt likadana ut, men när en kunnig arbetare kommer fram och faktiskt vet skillnaden på var och en inser man snabbt att det här kommer ta mer än en kvart.

Alla val gör mig vilsen

Om vi är medvetna om hur många val vi har så blir vi vilsna. Det är liksom som när man var liten och lekte ute med en kompis när en annan kompis dök upp tillsammans med sin hund. Hunden var först totalt förvirrad av alla pipande barn, men den visade sig snart vara totalt ointresserad av en som individ. Hunden valde den som var smart nog att låtsas att den hade godis i handen. Liksom jag förställde rösten och tryckte upp min näve i hundens nos gör dagens företag med oss, och vi väljer den med störst näve.

Näven ringer hem till dig, den tränger sig in i din brevlåda och telefon och den är överallt. Reklamen för en ny fettfri yoghurtsort talar om för dig att du inte ens visste om att du ville sluta äta blåbärsfil till frukost. Vid busskuren fintar du reklamutdelare med ett kontantkort i handen och när bussen rullar in vet du att ett shoppingcenter i stan har modevecka och att Burger King har en ny burgare bara genom att titta på bussens reklam. Ombord har du en Metrotidning i handen och på ditt fyrasäte under Ikanoreklamen bläddrar du förbi det som gör att företagen och din beslutsångest existerar – reklamen.

Är jag något bättre själv?

Det ena utesluter inte det andra. Frälsningen kom när jag efter att ha insett att jag praktiskt taget bor framför datorn googlade fram webbläsartillägget Adblock som revolutionerade min internetupplevelse. Tillägget gör att nästan samtliga reklambanners blir osynliga och tror ni inte att jag slutat fundera över om jag ska köpa den där svarta helt onödiga klänningen från Nelly.com eller om jag ska på kryssning i helgen? Joho!

Med detta sagt biter jag mig i läppen och inser vilken hycklare jag är. Här har jag precis lyckats trycka upp min näve i era ansikten och lyckats göra smygreklam för Adblock. Jag hoppas att ni förstår att jag är inte benägen att skicka tillbaka oss till medeltiden, men om någon annan också är fast i denna förlamande djungel så kan vi kanske försöka bygga en tidsmaskin ihop? Men överös mig inte med mejl nu för då får jag beslutsångest igen.

/Saga

Senast granskad 16 november 2016