Gunnar, processförande jurist

Vad arbetar du med?

– Jag arbetar som processförare på KO-sekretariatet där jag företräder Konsumentombudsmannen, KO. Vi tar upp ärenden om felaktig marknadsföring (reklam) och företags oskäliga avtalsvillkor gentemot konsumenter. Vi utfärdar förelägganden och driver mål i domstol. Målen om felaktig reklam eller oskäliga avtalsvillkor drivs i marknadsdomstolen. KO kan också, efter ansökan från en enskild konsument, bevilja KO-biträde och driva konsumentens talan i allmänna domstolar. KO-biträde beviljas bara om det finns ett intresse för den framtida rättsutvecklingen i en viss fråga eller om frågan är av särskilt stort konsumentintresse. I speciella fall kan KO företräda en stor grupp konsumenter vid en grupptalan mot en näringsidkare.

Hur kan en dag på Konsumentverket se ut för dig?

– Mycket av det dagliga arbetet innebär skrivande av förelägganden till företag och av stämningsansökningar och yttranden till domstolar. KO driver ett tjugotal mål i domstol varje år och utfärdar ungefär lika många förelägganden. Varje fall är omfattande och i de fall vi måste driva ärenden till domstol krävs mycket arbete i samband med rättegångar. En hel del tid går förstås också åt till inläsning. På KO-sekretariatet arbetar fyra personer och även om var och en driver egna fall, så har vi också en nära och givande kontakt sinsemellan.

På KO-sekretariatet deltar vi i informationsutbyte och samarbete i rättsfrågor mellan EU-länderna, vilket ibland innebär resor. Vi har också bland annat en del kontakter med media och svarar på remisser.

Vad är roligast med ditt jobb?

– Det känns tillfredsställande när man fört en process och fått en relevant och bra skriven dom. Egentligen tycker jag att bra skrivna domskäl ofta är viktigare än själva utfallet i domen, eftersom domskälen ger besked om vad som ska gälla i framtiden och blir något man kan förhålla sig till. Att vi sedan vinner målet är förstås extra grädde på moset.

Vad är viktigt för att göra ett bra jobb i din roll?

– Noggrannhet tror jag är en viktig egenskap, liksom tålamod eftersom vissa rättsprocesser kan ta ganska lång tid. Jag tror också att det är viktigt att ha juridisk fantasi, att kunna se olika möjligheter i en given situation.

Varför valde du Konsumentverket?

– Jag tycker det är utvecklande att byta arbetsuppgifter ibland och jobbet på Konsumentverket lät spännande och arbetsuppgifterna trevliga. Att Konsumentverket ligger i Karlstad är förstås ett extra plus eftersom jag tycker att Karlstad är en trevlig och bra stad att bo i.

Vad är bra med att arbeta på Konsumentverket?

– Det är trevliga arbetskamrater och intressanta rättsfrågor. Juridiken är ganska speciell, och avgörandena från de mål vi driver har ofta stor betydelse för många. En annan sak som är bra med Konsumentverket är att vi har så många olika yrkesgrupper hos oss. Det ger inspiration i arbetet.

Utbildning

Jur. kand-examen

Tidigare arbeten

Advokatkontor, bank, tingsnotarie i domstol

Senast granskad 11 november 2016
Skriv ut Skriv ut
Prenumerera