Lettland stoppar Carprice-reklam

Publicerad 22 december 2016

Många svenska konsumenter har råkat illa ut när de klickat på en bilvärderingstjänst på nätet. Nu agerar det lettiska Konsumentverket mot bilvärderingsajten Carprice.se.

Det är förrädiskt enkelt att klicka på en tjänst på nätet för värdering av bilen. Det ser ut som om det är gratis, men den som fyller i registreringsnummer och klickar på ”fortsätt” får sedan en faktura på mellan 900 och 1250 kronor.

Bilvärderingstjänster har länge varit ett problem för svenska konsumenter. Företagen bakom tjänsterna finns i Estland och Lettland vilket har försvårat Konsumentverkets möjligheter att ingripa. Men nu agerar den lettiska motsvarigheten till Konsumentverket mot bolaget Carprice. Myndigheten kräver att bolaget tydligt visar priset på webbsidan och tydligt informerar om konsumentens ångerrätt. Bolaget förbjuds att marknadsföra sig som de gör idag.

 – Vi hoppas förstås att det här stoppar bolaget. Vårt mål med samarbetet med de lettiska myndigheterna är att få slut på den oseriösa verksamheten som lurar så många, säger Malin Johansson, jurist på Konsumentverket. 

Sedan 2015 fram till idag har drygt 4 500 konsumenter hört av sig till Konsument Europa, Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument och de kommunala konsumentvägledarna med klagomål på bilvärderingssajter. Mörkertalet är förmodligen också stort.

Andra företag som använder liknande metoder som Carprice är Hurmycket.com och Autopriser.net.

Som konsument har du ångerrätt vid köp på nätet och Konsumentverket råder drabbade konsumenter att använda sig av den.

På Konsument Europas webbplats får du vägledning om bilvärderingssidor

Kontakt för medierna:
Jurist Malin Johansson
054-19 41 74
malin.johansson@konsumentverket.se