Har du en konsumentfråga?

Du vet väl om att vi samlat vår information till konsumenter på hallåkonsument.se. Förutom webbinformation kan du kontakta oss så svarar vi på dina frågor eller hjälper dig vidare till experter hos andra myndigheter, konsumentbyråer eller den kommunala konsumentvägledningen.

Ja, ta mig till hallåkonsument.se Stäng

Vad är konsumentinriktad verksamhet?

Konsumentverkets stöd får bara användas till konsumentinriktad verksamhet och ska leda till att stärka konsumenters inflytande, till exempel genom att ge konsumenter makt och möjlighet att göra aktiva val.

   Konsumentfrågorna spänner över många olika områden. Nedan följer exempel på hur vi bedömer vad som räknas som, respektive inte räknas som, konsumentinriktad verksamhet.

Vad är konsumentinriktad verksamhet?

  •  Att representera och uppmärksamma konsumenter, deras önskemål intresse och engagemang, behov och svårigheter.
  •  Rådgivning och information till konsumenter före, under och efter köp, till exempel genom produkttester, prisjämförelser och personlig vägledning. 
  •  Bevakning av konsumenters rättigheter enligt lagar och förordningar på olika marknader.
  •  Privatekonomisk rådgivning och förebyggande av överskuldsättning.
  •  Initiativ som ger konsumenter förutsättningar att handla med omsorg om andra människor, djur och natur. 
  •  Standardisering inom konsumentområdet.

Vad räknas inte som konsumentinriktad verksamhet?

  •  Trafik- och trafiksäkerhetsfrågor som exempelvis berör parkeringsregler, underhåll av vägar, trafikregler och transportplanering
  •  Offentlig konsumtion, till exempel att påverka kommuner att ha olika krav i samband med upphandling
  •  Donationer, givande och bistånd
  •  Folkhälso-, sjukvårds- och integrationsfrågor
  •  Arbetsgivarfrågor
Senast granskad 6 december 2016
Skriv ut Skriv ut
Prenumerera