Upphandling

Konsumentverket upphandlar och avropar varor och tjänster för sitt behov. Upphandlingarna görs i enlighet med Lagen om offentlig upphandling (LOU).

Det främsta syftet med offentlig upphandling är att ge alla leverantörer möjligheten att med samma förutsättningar erbjuda sina varor och tjänster till den offentliga sektorn, men också att främja konkurrensen på marknaden och på så sätt använda skattemedlen på bästa sätt.

De grundläggande principerna

För all upphandling av varor, tjänster och byggentreprenader gäller fem grundläggande principer.

  1. Principen om icke-diskriminering innebär att det är förbjudet att diskriminera leverantörer, direkt eller indirekt, baserat på nationalitet. Ett lokalt företag får heller inte ges företräde vid en upphandling.
  2. Principen om likabehandling innebär att samtliga leverantörer ska ges lika förutsättningar och behandlas lika. Till exempel ska alla få samma information vid samma tillfälle.
  3. Principen om ömsesidigt erkännande innebär att de intyg och certifikat som utfärdats av en medlemsstats behöriga myndigheter också ska gälla i övriga EU/EES-länder.
  4. Proportionalitetsprincipen innebär att de krav som finns i kravspecifikationen och på leverantören ska stå i rimlig proportion till det som upphandlas samt ha ett naturligt samband.
  5. Principen om transparens innebär att den upphandlande myndigheten måste skapa öppenhet. Information om upphandlingen och dess genomförande måste lämnas.

Lagen om offentlig upphandling finns att läsa på riksdagens webbplats

Senast granskad 30 november 2016
Skriv ut Skriv ut
Prenumerera