Konsumentvägledning

Om du fått problem med något du köpt och inte kan komma överens med säljaren, kan du få hjälp av en konsumentvägledare. Här hittar du kontaktuppgifter till olika aktörer som ger oberoende, kostnadsfri konsumentvägledning.

 

Konsumentvägledning

De flesta svenska kommuner erbjuder sina invånare konsumentvägledning. Från konsumentvägledaren kan du få information och råd. Du kan också rådgivning i privatekonomiska frågor.

Du kan söka efter kontaktuppgifter till konsumentvägledaren i din kommun på www.hallakonsument.se

Hallå konsument

Hallå konsument är en rikstäckande upplysningstjänst som samordnas av Konsumentverket. Hit kan du vända dig med frågor när du köpt en vara eller tjänst och något gått fel, frågor om avtal, reklamation och hållbar konsumtion.

På webbplatsen www.hallakonsument.se hittar du användbar information och praktiska guider. Till oss kan du ringa, mejla eller chatta. Vi svarar direkt eller hjälper dig vidare till experter hos andra myndigheter, konsumentbyråerna eller kommunernas konsumentverksamhet.

Till Hallå konsuments webbplats

Om du handlat inom EU

Konsument Europa ger dig information och råd när du handlar utanför Sverige inom EU, Norge och Island.

Konsument Europa är en fristående enhet på Konsumentverket som delfinansieras av Europeiska kommissionen och ingår i nätverket European Consumer Centre.

Konsument Europas webbplats

Inom några expertområden finns konsumentbyråer som ger rådgivning

Information och rådgivning om frågor som handlar om bank och finans på Konsumenternas bank- och finansbyrå

Information och rådgivning om frågor som handlar om försäkringar på Konsumenternas försäkringsbyrå

Information och rådgivning om frågor som handlar om energi på Konsumenternas energimarknadsbyrå

Information och rådgivning om frågor som handlar om telefon, tv och internet på Telekområdgivarna

Senast granskad 25 november 2016
Skriv ut Skriv ut
Prenumerera