KO stämmer HF Group/Hybrid Flex

Pågående mål 5 oktober 2017

Konsumentombudsmannen, KO, anser att bolagen fakturerat konsumenter utan att de har beställt något.

I anmälningarna till Konsumentverket mot HF Group/Hybrid Flex vittnar konsumenter om att de har fått fakturor utan att det funnits en giltig beställning. Gemensamt för de flesta av anmälningarna är att konsumenten har blivit uppringd av en säljare som uppger sig ringa från konsumentens befintliga operatör eller att man ringer på uppdrag av den befintliga operatören. Det är dock inte sant.  Konsumenterna har fått fakturor från bolagen.

KO anser att det klart framgår att inget avtal träffats. KO:s stämningsansökan tar även upp att bolaget även lämnar bristfällig information om konsumentens ångerrätt.

KO yrkar därför på ett förbud mot bolagens metoder samt att bolagets företrädare även hålls personligt ansvariga. Dessutom vill KO att domstolen dömer ut en marknadsstörningsavgift på totalt 625 000 kronor för båda bolagen.

Nedan finner du stämningsansökan i sin helhet.

Skriv ut Skriv ut
Prenumerera