Konsumentverket granskar vägassistansförsäkringar

Nyhet 10 oktober 2017

Erbjudanden som ser ut som fakturor ställer till det för konsumenterna. En del råkar betala och binder sig vid en försäkring som de inte hade tänkt beställa. Andra upptäcker att det inte är en faktura, men blir irriterade över att det inte framgår tydligt att det är reklam.

Mot den bakgrunden har Konsumentverket granskat utskicken från fyra företag som säljer bland annat vägassistansförsäkringar: Assistansbolaget, Falck, Solid och SBM.

– Konsumentverket har fått anmälningar om sådana här utskick i flera år och vi ser att de ställer till med problem för konsumenterna. Därför har vi granskat företagens utskick och begärt att de ändrar dem, säger juristen Joel Westerlund.

Konsumentverkets uppfattning är att marknadsföringen måste vara tydlig så konsumenterna direkt förstår att det är just reklam, och inte en faktura på något som man har beställt. Om det går att förväxla med en faktura är det vilseledande marknadsföring.

Samtliga fyra företag har lovat att ändra i sina utskick. Det ska bli tydligare att det är ett erbjudande, ett reklamutskick, och inte en faktura. Ändringarna ska slå igenom under hösten.

– Förhoppningen är att konsumenternas problem med den här sortens utskick minskar eller upphör. Men det är fortfarande viktigt att läsa noga innan man betalar något som ser ut som en faktura, eftersom det ibland är reklam som kommer i ett ”fönsterkuvert”, förklarar Joel Westerlund.

Skriv ut Skriv ut
Prenumerera