Domstolen stoppar IOGT-NTO:s säljmetoder

Pressmeddelande 3 januari 2018

Domstolen ger Konsumentombudsmannen rätt i kritiken mot IOGT-NTO:s sätt att sälja lotter under namnet Miljonlotteriet. Föreningen förbjuds med omedelbar verkan att fortsätta med metoderna.

Konsumentombudsmannen, KO, stämde föreningen i december sedan många konsumenter råkat ut för påstridiga telefonsäljare. Säljarna påstod bland annat att den uppringda hade pengavinster att hämta och att det inte rörde sig om någon försäljning eller prenumeration. Konsumenter fick fakturor på ett abonnemang med lotter, trots att de sagt att de inte ville beställa något.

Omedelbart stopp

Patent- och marknadsdomstolens beslut innebär att IOGT-NTO omedelbart måste upphöra med de metoder som säljarna använt sig av. Om föreningen bryter mot något av de sju förbud och krav som domstolen listar hotar ett vite om tre miljoner kronor, per punkt. Beslutet är ett så kallat interimistiskt beslut som gäller direkt och fram till dess att målet avgjorts av domstolen.

Många drabbade

– Vi uppskattar att domstolen delar vår syn på den vilseledande marknadsföring som IOGT-NTO använt. Den aggressiva försäljningen har drabbat många konsumenter, under lång tid, säger Carolina Andersson, processråd hos KO.  

Föreningen har genom callcenter ringt drygt 100 000 konsumenter i månaden.

Domstolen förbjuder nu IOGT-NTO att kräva betalt för lotter som konsumenten inte beställt. Föreningen förbjuds också att ge intrycket att konsumenten vunnit, när det inte finns någon garanterad vinst eller när kravet är att konsumenten ska köpa ett abonnemang på lotter. Säljarna får inte heller påstå eller låtsas att konsumenten är utvald och har en särskild vinstchans. Föreningen förbjuds också att skapa intrycket att det inte handlar om säljsamtal.

Det här är vite

Föreningen kan i ett senare skede dömas av domstolen att betala vitet om det bryter mot de förbud eller krav som domstolen har satt upp. I detta fall har Patent- och marknadsdomstolen resonerat att åtgärderna krävs för att föreningen inte ska fortsätta som tidigare i väntan på dom. Domstolen pekar också på att många konsumenter har varit utsatta.

Här kan du ladda ner det interimistiska beslutet i sin helhet

Kontaktperson
Carolina Andersson, processråd, tfn 054-194164

Presstjänsten 054-194020

Skriv ut Skriv ut
Prenumerera