KO har ordet: Beklämmande hur e-handlare nonchalerar lagen

KO har ordet: 20 januari 2025 Prenumerera
Det har nu gått drygt två år sedan den så kallade 30-dagarsregeln infördes i prisinformationslagen men fortfarande är det en stor andel av e-handlarna som bryter mot reglerna. Uppenbarligen måste vi nu överväga hårdare tag för att komma tillrätta med regelfusket.
Konsumentombudsman Cecilia Tisell

Trots branschdialoger, vägledningar och uppmärksammade tillsynsinsatser visar vår senaste undersökning att 4 av 10 granskade e-handlare inte följer bestämmelsen som ska säkra konsumenters möjligheter att bedöma hur förmånlig en prissänkning är. Det är beklämmande att se hur stora och väletablerade företag konsekvent nonchalerar lagens bestämmelser. Jag kan inte tolka resultaten av våra granskningar på annat sätt. Det duger inte längre att skylla på att man inte kände till reglerna. Här vet man mycket väl vad som gäller, men fortsätter ändå att försöka trolla bort oss konsumenter med prissänkningar som inte är så förmånliga som de ser ut.

Granskningen visar också att det är företagen vi gick på vid den tidigare granskningen som nu visar prov på bättre följsamhet. Slutsatsen är att det tycks gå bra att trotsa lagen, så länge man inte blir upptäckt. Det är naturligtvis inte så man bedriver seriös verksamhet.

Det är inte rimligt att vi som tillsynsmyndighet med skattebetalarnas pengar ska behöva övervaka alla reklamkampanjer som pågår i alla kanaler, dygnet runt, året om. Självklart måste handlarna ta sitt ansvar och göra rätt, inte bara mot oss konsumenter, utan även mot de konkurrerande företag som faktiskt strävar efter att respektera lagen.

Jag förstår att priset ofta är bästa sättet att locka kunder, men det ursäktar inte det regelfusk vi ännu en gång tvingats konstatera. Jag häpnar över att det fortfarande pågår.

Med det nedslående resultatet av vår granskning tvingas vi nu överväga skarpare tillsynsinsatser.

Cecilia Tisell, Konsumentombudsman