Dom i målet KO – HF Group/Hybrid Flex

Dom: 19 september 2018
Patent- och marknadsdomstolen kräver att bolagen HF Group och Hybrid Flex ska informera konsumenterna om ångerrätten på ett tydligare sätt.

Däremot delar domstolen inte Konsumentombudsmannens, KO:s, syn på bolagens metoder när de via telefon sålt serviceavtal på smarta mobiler och plattor, typ Ipads. KO ansåg att bolagen fakturerat konsumenter utan att de har beställt något. Konsumenter, som anmält bolagen, hävdade att de blivit uppringda av säljare som uppgav sig ringa från konsumenternas befintliga operatör eller att de ringde på uppdrag av den operatören. Domstolen ansåg att KO inte kunnat visa det utifrån de ljudfiler som den tagit del av.

KO:s stämningsansökan tog även upp att bolaget lämnat bristfällig information om konsumentens ångerrätt. Det höll domstolen med om och begär nu att bolagen, och personerna bakom bolagen, bättrar sig på den punkten.

För att läsa domen kontakta registraturen på konsumentverket@konsumentverket.se och ange diarienummer 2016/1486.