Dom i målet KO – Expressen och Happy Green
att marknadsföra rödbetsjuice, ingefärajuice, basilikapesto, te med
mynta, gurkmeja och ceylonkanel genom att på Expressens webbplats utforma marknadsföringen på sätt som skett, eller på väsentligen samma sätt, så att det inte tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring.
Domstolen förbjuder Expressen Lifestyle AB att medverka till att marknadsföra rödbetsjuice, ingefärajuice, basilikapesto, te med mynta, gurkmeja och ceylonkanel genom att utforma marknadsföringen på sätt som skett i så att det inte tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring.
Domen är förknippad med ett vite på sammanlagt 2 miljoner kronor för Happy Green AB och 10 miljoner kronor för Expressen Lifestyle AB. Ett vite är framåtsyftande och kan dömas ut om företagen bryter mot domen.
För att ta del av hela domen kontakta registrator på konsumentverket@konsumentverket.se och ange diarienummer 2019/217 och 2019/218