Bedragare påstår att de ringer från Konsumentverket
Det har dessvärre blivit ett återkommande problem att bedragare ringer till konsumenter och utger sig för att vara från Konsumentverket. Vår upplysningstjänst Hallå konsument märker nu en ökning av oroliga konsumenter som hör av sig och undrar om det verkligen är vi som ringer.
Konsumentverket ringer aldrig den här typen av samtal. Konsumentverket betalar heller aldrig ut någon ersättning till konsumenter. Bedragarna använder Konsumentverkets namn för att lura in konsumenter i falsk trygghet.
Kreativa bedragare
Vad som sägs i samtalen varierar. En del konsumenter som blir uppringda har tidigare blivit utsatta för ett bedrägeri, andra blir under samtalet informerade om ett påhittat bedrägeri som ska ha skett. I samtalen hänvisar bedragarna bland annat till att konsumenten ska ha blivit id-kapad, utsatt för bankbedrägeri eller pålurad påhittade telefonabonnemang.
Gemensamt är att bedragaren som ringer påstår sig kunna hjälpa konsumenten att till exempel bli av med ett påhittat abonnemang eller få hjälpa att få pengar tillbaka. För att få hjälpen som erbjuds uppmanas konsumenten att legitimera sig med bank-id eller uppge sina bankuppgifter.
Polisanmäl om du drabbas
Lämna aldrig ut personuppgifter över telefonen. Om du har fått eller får liknande samtal ska du genast kontakta polisen. Anteckna gärna bedragarens telefonnummer, deras namn och vad de säger.
Kontaktuppgifter till Polisen finner du på deras webbplats
Vi vill uppmärksamma dig på att den här nyheten publicerades för mer än ett år sedan. Det kan alltså finnas mer aktuell information som har publicerats efter den här nyheten.