Bedragare utger sig för att vara Hallå konsument/Konsumentverket
Konsumentverket ringer aldrig upp personer som inte kontaktat oss och vi ber dig aldrig att logga in med ditt bank-id. Vi betalar heller aldrig ut någon ersättning till konsumenter. Bedragarna använder vårt namn för att vagga in konsumenter i en falsk trygghet.
Ber personen logga in på bank-id
Att bedragare använder Konsumentverkets eller Hallå konsuments namn är ett återkommande problem och vad som sägs i samtalen varierar. Enligt de konsumenter och företagare som drabbats har bedragaren antingen sagt att hen upptäckt ett obehörigt intrång på ett bankkonto eller att någon försökt lura konsumenten med ett telefonabonnemang. Bedragaren ringer från ett nummer som är likadant som ett Hallå konsument använder. För att få hjälp har konsumenten sedan uppmanats att logga in på sitt bank-id, något som Konsumentverket/Hallå konsument alltså aldrig gör.
Det har också förekommit fall där konsumenter blivit kontaktade av bedragare via e-post.
Polisanmäl om du drabbats
Om du fått ett liknande samtal ska du genast anmäla detta till polisen. Anteckna gärna bedragarens telefonnummer, namn och vad hen säger.
Vi vill uppmärksamma dig på att den här nyheten publicerades för mer än ett år sedan. Det kan alltså finnas mer aktuell information som har publicerats efter den här nyheten.