Din elektronik kan sluta fungera när 2G/3G-näten stängs ner

Nyhet: 15 juni 2023 Prenumerera
Mobilnäten 2G och 3G kommer att stängas ner helt innan utgången av 2025. Det innebär att mobiler och annan teknisk utrustning som enbart fungerar via de två mobilnäten i värsta fall kan sluta fungera. Därför är det dags att kontrollera om din utrustning klarar uppgraderingen.
Kvinna med mobiltelefon.

De allt högre kraven på snabb kommunikation gör att tekniken i näten behöver uppgraderas till 4G/5G. Uppgraderingen innebär att utrustning som styrs via mobilnätet kan sluta fungera om det inte går att uppgradera till de nyare näten. Det kan till exempel handla om robotgräsklippare, hemlarm och routrar.

Exempel på utrustning som kan beröras:

  • Äldre mobiltelefoner, datorer och surfplattor med SIM-kort
  • Routrar och USB-donglar
  • Fjärrstyrda värmepumpar
  • Hemlarm
  • Robotgräsklippare
  • Spårtaggar för bilar, cyklar och djur
  • Videoövervakning
  • Åtelkameror
  • Personlarm
  • Trygghetstelefoner
  • Nödsamtal från bilar (sk. eCall)


Eftersom nedstängningen redan har påbörjats är det läge att kontrollera din mobil eller annan utrustning som kopplas till mobilnätet. Titta i manualen eller sök på nätet och leta efter exempelvis GSM, 2G, 3G, 4G (alternativt LTE) och 5G. Finns bara GSM, 2G och/eller 3G så klarar utrustningen antagligen inte de nya näten.

Även ny utrustning kan påverkas

Om du ska köpa ny utrustning är det viktigt att du kontrollerar att det finns stöd för 4G/5G. Det kan du göra genom att titta i beskrivningen, står det inget om 4G/5G finns det förmodligen inget stöd för de näten. Om ett företag sålt varor som inte har stöd för 4G/5G och inte informerat dig om det är varan felaktig enligt Konsumentverkets bedömning. Då ska du reklamera varan.

Våra bästa tips:

  • Kontrollera att din utrustning har stöd för 4G/5G.
  • Om stöd saknas, undersök om utrustningen kan uppgraderas eller om du behöver köpa ny.
  • Undersök om dina abonnemang och SIM-kort har stöd för 4G/5G. Det har alla stora operatörers abonnemang.
  • Om du ska köpa ny utrustning, var noga med att kontrollera att den har stöd för 4G/5G.
  • Om utrustningen saknar stöd för 4G/5G, och du inte har fått information om det, reklamera hos företaget.

 

Källa: Konsumentverket, Post- och telestyrelsen

Vi vill uppmärksamma dig på att den här nyheten publicerades för mer än ett år sedan. Det kan alltså finnas mer aktuell information som har publicerats efter den här nyheten.