40 förlorade miljarder varje år – hur minskar vi konsumentskadan?
Misslyckade köp av varor och tjänster kostar samhället minst 40 miljarder kronor varje år. Många av problemen uppstår när vi handlar på nätet, som vid dropshipping. Då kan det se ut som att vi handlar från en svensk sajt, men varan kan skickas från var som helst i världen. Vissa konsumentgrupper är särskilt utsatta; hit hör till exempel äldre och personer med funktionsnedsättning.
Sveriges Konsumenter och Konsumentverkets Konsument Europa utgår från verkliga berättelser som kommit in till våra rådgivare och vi bjuder in till dialog om vilka förändringar som skulle behövas för att minska konsumenternas
utsatthet. Bland annat diskuterar vi hur vi kan hjälpa konsumenter på bästa sätt för att minska konsumentskadan och hur konsumenter kan undvika att råka illa ut på den digitala marknaden.
Medverkande:
Moderator: Johanna Hållén, Generalsekreterare, Sveriges Konsumenter
Paneldeltagare:
Nadia Boussaid Petersson, Chef för Konsument Europa, Konsumentverket
Maria Wiezell, Konsumentvägledare, expert på konsument och konsumentjuridik, Sveriges Konsumenter
Martina Elfgren, Chef för internationella enheten, Svensk Handel
Erik von Pistohlkors, Biträdande chef, EU-kommissionen i Sverige
Plats: B-huset, Uppsala universitet, Huvudentré Cramérgatan 3, "Sal B 23"
kl. 16.30-17.15