Domstolen stoppar reklam för vitt snus på Tiktok
Det är företaget Westridge AB som gjort reklam för tobaksfria produkter, till exempel vitt snus, på Tiktok. Marknadsföringen har bland annat bestått av filmklipp med en tomte som har kalenderöppning och andra filmsekvenser där personer testar nya smaker och skämtar med varandra.
Patent- och marknadsdomstolen delar KO:s bedömning att inläggen går utöver en saklig presentation av produkten och att inläggen tydligt strider mot lagens krav på särskild måttfullhet.
– Vi tycker att det är bra att domstolen markerar tydligt vad som gäller. Tiktok är en plattform som har en mycket ung publik, och det är viktigt att reklamen för den här sortens produkter är återhållsam, säger Kristofer Johannesson, biträdande KO.
Förbudet omfattar tre punkter som är kopplade till ett vite på en halv miljon kronor. Ett vite är framåtsyftande och innebär att företaget kan dömas att betala beloppet om de skulle bryta mot förbudet.
Westridge har medgett att företaget gjorde fel när reklaminläggen publicerades.
Sedan nikotinprodukter utan tobak, till exempel vitt snus och vapes eller e-cigaretter, blivit vanliga och populära kom lagen om tobaksfria nikotinprodukter 2022. Lagen säger att reklam för nikotinprodukter måste vara särskilt måttfull.