Hövding 3 har allvarliga brister
Texten uppdaterades 15 november 2024
Konsumentverket står fortsatt fast vid sin bedömning att alla exemplar av Hövding 3 är farlig. Någon kontroll av äldre modeller har inte skett.
Den största risken med Hövding 3 är att den inte alltid löser ut i samband med en olycka och då har användaren inget skydd alls på huvudet. Tillverkaren har känt till ett flertal olyckor där användare drabbats av huvudskador när Hövding 3 inte reagerat.
Här är säkerhetsbristerna
- När Hövding 3 typkontrollerades undersöktes bara att skyddet löser ut när cyklisten färdas i 20 kilometer i timmen respektive när en cyklist blir påkörd av en bil som färdas i 20 kilometer i timmen. Funktion vid högre hastigheter undersöktes aldrig. Tester som tillverkaren genomfört under hösten 2023 visar att Hövding 3 har allvarliga säkerhetsproblem eftersom utrustningen inte löste ut vid många av testfallen i högre hastighet, inte minst vid påkörning bakifrån.
- Hövding 3 ger inget skydd vid vad tillverkaren kallat direktträffar och i bruksanvisningen står det fordon med platt front. Om du som användare blir påkörd av till exempel en buss eller lastbil kan du inte räkna med att skyddet löser ut. Ett antal användare har skadats vid den här typen av olyckor.
- Hövding 3 har programmerats för att inte lösa ut vid långsamma huvudrörelser, trots att olyckor inträffat som medfört huvudskador.
- Hövding 3 har ibland stängt av sig på egen hand utan att varna användaren om detta. När utrustningen är avstängd aktiveras den inte vid en olycka.
- När Hövding 3 hinner aktiveras och blåsas upp får användaren många gånger ett tillräckligt skydd. Men främre delen av den uppblåsta airbagen och delar av sidorna provades vid typkontrollen med en väsentligt lägre islagsenergi än en vad som används när en traditionell cykelhjälm ska godkännas.
Vad har hänt?
Konsumentverket förbjöd försäljningen av Hövding 3 i slutet av 2023 med anledning av säkerhetsbristerna. Företaget överklagade beslutet men därefter försatte sig bolaget i konkurs. Det finns därför ingen tillverkare som kan ta ansvar och återkalla produkterna.
Konsumentverket har skickat ett informationsbrev till de svenska återförsäljarna om bristerna med Hövding 3.
Om du har en Hövding 3
Har du köpt en Hövding 3 av en återförsäljare? Då kan du ha möjlighet att häva köpet på grund av säkerhetsbristerna och därmed få pengarna tillbaka. Vänd dig till företaget du köpt skyddet av och reklamera, klaga. Ställ krav på att köpet ska hävas.
Det är du som behöver kunna visa att det finns ett fel med just din Hövding 3. Argumentera utifrån Konsumentverkets bedömning av säkerhetsbristerna. Hänvisa även till Konsumentköplagens 4 kap 10§ 2p. Den handlar om att en konsument kan reklamera varor som inte är att lita på ur säkerhetssynpunkt. Vid den typen av fel har du 10 års reklamationsrätt.
Köpte du din Hövding 3 för mindre än 3 år sedan och det finns andra fel på ditt skydd ska du även framföra det. Det skulle till exempel kunna röra sig om en utlovad och tillhörande app som inte längre fungerar.
Mer information om reklamationsrätt finns på Hallå konsument
Kommer du och återförsäljaren inte överens kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för en opartisk prövning av ditt ärende.