KO förbjuder Nordic Best Energis försäljningsmetoder

Nyhet: 22 november 2024 Prenumerera
Konsumentombudsmannen, KO, förbjuder företaget Nordic Best Energi AB att felaktigt påstå att bolaget ringer från, eller har ett samarbete med, konsumentens befintliga elbolag.

Företaget får inte heller felaktigt påstå att telefonsamtalet rör konsumentens befintliga elavtal eller elnät.  

Av anmälningar till Konsumentverket framgår att konsumenterna uppfattat att de pratat med en representant för sitt befintliga elbolag eller att säljaren representerar ett företag som har ett samarbete med konsumentens befintliga elbolag. Konsumenterna har också i vissa fall uppfattat att saken rör det befintliga elavtalet eller konsumentens elnät.  

Men Nordic Best Energi har inte haft någon koppling till konsumentens elbolag eller elnät. I vissa fall har konsumenterna tecknat avtal som de inte önskat på grund av företagets felaktiga påståenden.  

KO kopplar ett vite på 400 000 kronor till beslutet. Ett vite är framåtsyftande och kan dömas ut om företaget bryter mot förbudet framöver.