KO förlorar mål om kreditbetalning

Nyhet: 5 december 2024 Prenumerera
Konsumentombudsmannen, KO, ville få det prövat om företag som visar delbetalning och kredit som första betalningsalternativ vid näthandel bryter mot lagen. Men Patent- och marknadsöverdomstolen ger nu företaget rätt.

År 2020 kom en lag för att skydda konsumenter från att ta krediter av slentrian eller i onödan. Då infördes bland annat en regel som innebär att om kunder som handlar på nätet kan betala på ett sätt som inte innebär kredit så ska det alternativet visas först. KO ville därför att Patent- och marknadsdomstolen prövade om utseendet på kassan hos företaget Ellos bröt mot lagen när kredit visades som första alternativ.

Nätbutiken vann

Men domstolen valde att gå på Ellos linje. KO överklagade då domen till Patent- och marknadsöverdomstolen, PMÖD. PMÖD har nu kommit fram till det ska ställas särskilda krav för att det ska anses finnas ett ansvar och att det inte finns tillräckligt med utredning kring detta i målet för att ett förbud ska kunna bli aktuellt.

HD får pröva frågan

– Domstolen har kommit fram till att det finns frågor i målet som skulle behöva prövas av Högsta domstolen, HD. KO delar den uppfattningen och kommer att överklaga domen till HD, säger Kristofer Johannesson, biträdande KO.