Många influerare slarvar med reklammarkering
EU-kommissionen har tillsammans med konsumentskyddsmyndigheter i 22 länder, däribland Konsumentverket, granskat hur influerare efterlever kraven på reklammarkering i sociala medier.
Totalt har nästan 600 influerares inlägg granskats. Resultatet visade att nästan alla (97 procent) postade inlägg med kommersiellt innehåll, men bara en av fem redovisade systematiskt att det var reklam.
Dold reklam förbjudet
Influerare som marknadsför en vara eller tjänst är enligt marknadsföringslagen skyldiga att tydligt redovisa att det rör sig om reklam. Det är förbjudet med dold marknadsföring. Om marknadsföring blandas med andra uppgifter är kravet på tydlighet särskilt högt eftersom det då kan vara svårt att urskilja vad som är marknadsföring. Det höga kravet gäller bland annat i sociala medier där reklam ofta blandas med personliga åsikter.
Resultatet av granskningen kan leda till att tillsynsåtgärder inleds i respektive land.