Reklam för garanti kan vara vilseledande

Nyhet: 18 december 2024 Prenumerera
När Konsumentverket granskade 28 företag som säljer vitvaror och hemelektronik hade mer än hälften vilseledande marknadsföring av garantier.

Enligt lagen har du reklamationsrätt i tre år, och de första två åren är det säljaren som har ansvaret att visa att det inte rör sig om ett ursprungligt fel. Reklamationsrätt innebär att du kan klaga när en vara gått sönder och antingen få den lagad kostnadsfritt eller bytt mot en ny. Förutsättningen är att du inte själv orsakat skadan genom en olyckshändelse eller felhantering.

Behöver ge fler fördelar

– Om ett företag marknadsför till exempel ett kylskåp med att det har två års garanti, men garantin inte ger dig några fördelar utöver det skydd du redan har genom konsumentköplagen, då anser vi att det är vilseledande. För att det ska vara okej att lyfta fram garantin i marknadsföringen måste den innehålla något mer, som fler fördelar, säger Linnéa Fernström, jurist på Konsumentverket.

Det kan också vara vilseledande om företaget marknadsför kylskåpet med två års garanti utan att berätta mer om vad garantin innebär.

Företagets ansvar längre tid

2022 kom en ny konsumentköplag med ett starkare skydd för konsumenterna när varor slutar fungera eller går sönder. I den tidigare lagen fanns samma bestämmelser om reklamation, men då var det bara de första sex månaderna som företaget hade bevisbördan. Sedan våren 2022 är företagets bevistid förlängd till två år.

Information till branschen

Nu får alla företag som granskades ta del av resultatet. Granskningen skickas också till branschorganisationer för information att sprida till sina medlemsföretag. Konsumentverket ser gärna frivilliga rättelser, men om det krävs kommer myndigheten att gå vidare och inleda tillsynsärenden mot företag som använder sig av vilseledande marknadsföring av garantier.

Här kan du läsa hela granskningen