Förbjudet marknadsföra ingefära och maskros som bra för leder och mage
Patent- och marknadsöverdomstolen, PMÖD, konstaterar att om man vill göra reklam för kosttillskott med växtingredienser gäller det att ha vetenskapliga belägg för de påstådda hälsoeffekterna. Fallet gäller företaget Mezinas marknadsföring av en rad produkter.
Många köper kosttillskott
–Domen är viktig eftersom det handlar om påstådda hälsoeffekter. Många konsumenter köper kosttillskott i tron att det förbättrar hälsan eller kanske till och med botar sjukdomar. Därför är det viktigt att PMÖD slår fast vad som får och inte får sägas i reklamen, säger Ida Nyström, processråd vid KO.
Långdragen process
Det var redan 2017 som Konsumentombudsmannen, KO, stämde företaget. Att ärendet dragit ut på tiden beror på parternas olika syn på hur botanicals, det vill säga preparat som innehåller växter eller växtextrakt, får omnämnas i marknadsföring. Frågan har varit uppe i EU-domstolen och Patent- och marknadsdomstolen innan det nu blev en dom i Patent- och marknadsöverdomstolen. Det kan också hända att sista ordet inte är sagt eftersom domstolen öppnar för möjligheten att överklaga till Högsta domstolen.
Produkterna som företaget gjort reklam för går under namnen Movizin Complex, Macoform och Vistavital.
4,5 miljoner i vite
Domen är förknippad med ett vite på sammanlagt 4,5 miljoner kronor, fördelat på nio förbud. Ett vite är framåtsyftande och innebär att om företaget skulle bryta mot förbudet kan vitet komma att dömas ut.
Kontakt för medierna: Ida Nyström, processråd vid KO, via Konsumentverkets presstjänst tfn 054-194020