KO stämmer telefonförsäljare
Företaget, som bland andra använder namnet Caredirect, har tidigare varit föremål för Konsumentverkets granskning och då lovade företagets företrädare bättring. Men anmälningarna fortsätter att komma in i samma takt till Konsumentverket. Därför väljer myndigheten nu att gå vidare med en stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen. Även myndighetens motsvarighet i Norge har granskat företaget och dess metoder.
Faktura utan beställning
Konsumenter som blivit uppringda har fått paket utan att de har beställt något. Det finns också de som fått paket utan att ens varit i kontakt med företaget. De som tagit emot ett ”gratispaket” har först då fått veta att de tecknat ett abonnemang och att det kostar 400 kronor att komma ur det.
–De som blir uppringda får ingen information om kostnader. Säljarna fokuserar på att prata om gratis prova-på, bra erbjudanden och vinster från låtsastävlingar. KO menar att företaget ägnar sig åt en klassisk abonnemangsfälla. Upplägget bryter mot lagen, säger Gunnar Wikström som är processråd vid KO.
Höga marknadsstörningsavgifter
Förutom att konsumenterna inte får korrekt information om abonnemanget förmås de säga ja och signera avtalet under pågående säljsamtal. De har inte heller fått någon information om ångerrätten. Allt detta bryter också mot lagen.
KO vill nu att Patent- och marknadsdomstolen stoppar företagets försäljningsmetoder genom ett så kallat interimistiskt förbud och att domstolen sedan dömer ut en marknadsstörningsavgift på cirka 3,3 miljoner kronor. KO:s stämningsansökan omfattar även det norska företaget Immitec Norge AS och där vill KO se en marknadsstörningsavgift på 5 miljoner kronor.
Presskontakt:
Processråd Gunnar Wikström genom Konsumentverkets presstjänst på telefon 054-19 40 20.