Konsumentverket polisanmäler bedrägeriförsök
Under sommaren har Konsumentverket fått vetskap om att bedragare ringer från nummer som är likadana som Hallå konsument respektive Konsumentverket använder. Samtalen har riktats mot både konsumenter och företagare.
Enligt de som har svarat på bluffsamtalen så har bedragaren uppgett att det finns flera abonnemang som företaget/privatpersonen har och som de kan hjälpa till att lösa. I ett annat fall har det nämnts att någon från bankens ”bedrägerirotel” kommer att ringa upp senare.
Det har också förekommit fall där personer blivit kontaktade via e-post som ser ut att tillhöra Hallå konsument och uppmanats att klicka på en länk.
Konsumentverket ser mycket allvarligt på att bedragare utger sig för att företräda Konsumentverket och väljer därför nu att polisanmäla saken.
Konsumentverket ringer aldrig upp personer som inte kontaktat oss och ber aldrig någon att logga in med sitt bank-id. Myndigheten betalar heller aldrig ut någon ersättning till konsumenter.
Kontakt för medier: Elin Söderlind, jurist. Tel 054-19 40 20 via presstjänsten.