Onlineresebyråer lovar skärpning
Under pandemin ställdes mängder av flygningar in och flygresenärer fick vänta länge på återbetalning. Resenärer som köpt sina biljetter via en onlineresebyrå har i anmälningar beskrivit att de inte fått sina pengar återbetalda och att resebyrån och flygbolaget skyller på varandra. Det visade sig också att många hade problem med att komma i kontakt med resebyrån.
Av den anledningen inleddes för snart ett år sedan en EU-gemensam tillsynsinsats mot tre onlineresebyråer: Etraveli (har varumärken som Seat24, Supersavertravel), Edreams (har bland annat varumärket Travellink) och Kiwi.
Efter dialog med bolagen har de gått med på att informera om sina kontaktuppgifter (telefonnummer och e-postadresser) på sina webbplatser. Bolagen har också gått med på att rensa sina backlogs vad gäller återbetalningar samt återbetala konsumenter inom sju dagar vid inställda flyg från att de mottagit pengarna från flygbolaget.
Bolagen kommer även ge bättre information om rättigheter vid inställda flyg.
Kontakt för medierna: Juristerna Maja Lindstrand och Fanny Forsling via Konsumentverkets presstjänst 054-19 40 20
Här kan du läsa EU-kommissionens pressmeddelande om insatsen:
Länk till pressmeddelande (extern länk).