Många frågor om hälsobedömningar på nätet som uppfattas som gratis
Det är framför allt efter sommaren som anmälningarna och kontakterna till Konsumentverket har ökat när det gäller bolaget bakom domäner som hälsobedömning.com/bedömahälsa.com/halsaliv.com.
– Här handlar det om annonser som dyker upp i sociala medier där du uppmanas att svara på några frågor om din hälsa. I efterhand har man fått en faktura på 900 kronor för resultatet. Många som hör av sig till oss hävdar att prisuppgiften varit otydlig eller obefintlig, säger Henric Jonsson, juridisk rådgivare vid Konsument Europa som är en del av Konsumentverket.
Betalar man inte fakturan i tid påförs dryga kostnader och hot om inkasso.
Sedan juli har det inkommit sammanlagt 369 anmälningar till Konsumentverket som berör Halsobedomning och Bedomahalsa. Till Konsumentverkets vägledningstjänst och enheten Konsument Europa har det under samma period inkommit 456 kontakter från konsumenter.
– Anser du att priset inte har framgått tydligt kan du bestrida fakturan. Det betyder att man protesterar mot fakturan. Då behöver du kontakta företaget och meddela att du bestrider fakturan och varför, säger Henric Jonsson.
Många som hör av sig till Konsumentverket uppger även att de har svårt att komma i kontakt med bolaget.
– Om företaget enbart har ett kontaktformulär, så ta en bild innan du skickar ditt meddelande. Om det inte går att skicka via kontaktformuläret kan du ta en bild eller filma där det framgår att du inte kan skicka något till företaget. Då har du gjort det som krävs för att bestrida fakturan du fått.
Kontakt för medierna: Henric Jonsson, juridisk rådgivare, via presstjänsten tfn 054-19 40 20.