Nordiska konsumentmyndigheter tar ytterligare steg för att stärka samarbetet
De nordiska konsumentmyndigheterna konstaterar att utmaningarna för konsumenter är liknande i alla nordiska länder. Digitalisering, stora globala spelare och gränsöverskridande handel gör det internationella arbetet allt viktigare.
Samarbete på nordisk nivå för att förebygga och stoppa otillbörlig marknadsföring och oskäliga avtalsvillkor bidrar till ett starkt konsumentskydd och större förutsägbarhet och rättssäkerhet för företag som verkar på den nordiska marknaden, menar myndigheterna.
Ett utvecklat samarbete gör också att man kan dela erfarenheter och på så sätt arbeta mer effektivt.
– Det är oerhört värdefullt att träffa våra nordiska kollegor för att diskutera tillsynsstrategier, prioriteringar och andra viktiga frågor. Genom ett starkt nordiskt samarbete kan vi ta oss an digitaliseringens många utmaningar, både genom tillsynssamarbete och gemensamt kunskapsbyggande, säger Cecilia Tisell, generaldirektör för Konsumentverket och Konsumentombudsman.