Viktigt med information vid avveckling av 2G- och 3G-nät
I Sverige pågår nu ett teknikskifte; från den andra och tredje generationens mobilnät (2G och 3G) och till 4G och 5G. Flera leverantörer tänker stänga ner de gamla näten till 2025, men Telia har nyligen beslutat att skjuta upp det för 2G till 2027. Teknikskiftet innebär att till exempel äldre mobiltelefoner och surfplattor som förlitar sig enbart på 2G- och 3G-teknik kommer att sluta fungera. Andra typer av uppkopplad utrustning kan också påverkas, exempelvis sensorer och trygghetslarm. Användare av sådan uppkopplad utrustning rekommenderas att kontrollera att utrustningen har stöd för de nyare näten.
Det är viktigt att operatörerna informerar användarna om nedläggningen. Andra aktörer som exempelvis återförsäljare av hemelektronik och larmtjänstleverantörer, behöver vara tydliga i sin information om vilka nät som stöds och vad nedläggningen innebär för användarna.
Myndigheterna följer teknikskiftet
I en gemensam skrivelse redogör PTS och Konsumentverket för sin samlade bild av den pågående avvecklingen av 2G- och 3G-nät.
Myndigheterna har tillsammans identifierat ett antal åtgärder för att säkerställa att teknikskiftet sker på ett ansvarsfullt sätt.
- Mobiloperatörerna behöver se till att användarna har tillgång till tydlig och tillräcklig information om avvecklingen. Det är särskilt viktigt att informationen kommer ut i god tid före avvecklingen.
Avvecklingen behöver ske kontrollerat och operatörerna behöver säkerställa att teknikskiftet inte innebär försämrad täckning. - Operatörerna bör följa den nuvarande avvecklingen för att kunna dela erfarenheter och analysera konsekvenser inför kommande teknikskiften.
• Leverantörer av uppkopplad utrustning och tjänsteleverantörer behöver vara mycket tydliga i sin information om vilka nät som stöds och vad konsekvenserna av nedläggningen blir för användarna. - Organisationer kan stötta teknikskiftet genom att sprida information till sina medlemmar.
”Teknikskiftet är viktigt för samhället som helhet. Vi förväntar oss därför att teknikskiftet sker kontrollerat, med tydliga tidplaner och på ett ansvarsfullt sätt med lyhördhet för de användargrupper som berörs”, skriver generaldirektörerna Dan Sjöblom (PTS) och Cecilia Tisell (Konsumentverket) i skrivelsen.
Kontakt för medierna:
PTS presstjänst, 08-678 55 55
Konsumentverkets presstjänst, 054-19 40 20
Mer information om avvecklingen av 2G- och 3G-nät
- PTS och Konsumentverkets synpunkter på en ansvarsfull avveckling av 2G- och 3G-näten
- PTS information om teknikskiftet
- Branschorganisationen Tech Sverige har samlat information om teknikskiftet på sajten Bytnät.nu