Zalando tar bort vilseledande miljöpåståenden efter EU-koordinerad insats
Zalando är en av Europas ledande webbutiker inom mode och både webbsidan och appen har granskats av EU:s konsumentskyddsnätverk, CPC-nätverket, som består av myndigheter som kontrollerar att konsumentskyddslagstiftningen efterlevs inom EU. Under insatsen har det framkommit att företaget använde flera vilseledande miljöpåståenden inklusive miljömärkningar som sattes i nära anslutning till deras produkter. Det handlar bland annat om en hållbarhetsmärkning som de själva tagit fram.
– Många konsumenter vill göra medvetna val idag. Därför är det viktigt att man inte luras att köpa något som är sämre för miljön än vad som påstås i marknadsföringen, säger Konsumentverkets internationella jurist Emy Gustavsson och fortsätter:
– Vi har ett bra regelverk för att motverka “greenwashing” och i det här läget valde vi att agera på EU-nivå tillsammans med våra systermyndigheter eftersom Zalando är verksam i många medlemsländer.
Tydlig information om miljöfördelar
Från och med den 15 april 2024 kommer de missvisande miljöpåståendena att försvinna. I stället har Zalando gått med på att tydligt visa korrekt information om produkternas miljöfördelar, som till exempel hur stor del av ett plagg som är tillverkat av återvunnet material.
– Än en gång har våra EU-koordinerade insatser gett goda resultat. Det är oerhört viktigt att marknadsledare som Zalando följer regelverket och inte använder sig av vilseledande miljöpåståenden i sin marknadsföring, säger Emy Gustavsson.
Zalando har gått med på att:
- Ta bort den hållbarhetsflagga som använts från samtliga webbsidor
- Ta bort andra vilseledande miljöikoner (som t.ex. ett löv och ett träd) som visats bredvid produkterna
- Inte längre använda termen ”hållbarhet” eller andra obefogade termer som indikerar en miljömässig och/eller etisk fördel för företaget. I stället ska det finnas tydlig information om den specifika produkten
- Ta bort ikonerna och termen ”hållbarhet” från filtret och låta konsumenterna filtrera och välja produkter baserat på deras specifika egenskaper
- Ha tydlig och specifik information om produkters miljömässiga och/eller etiska fördel på produktdetaljsidan
- Omarbeta deras sida för hållbarhet genom två nya webbsidor med information om produktstandarderna och företagets hållbarhetsrelaterade metoder och strategier
- Se till att deras miljöpåståenden baseras på aspekter som är betydelsefulla för miljön
Zalando kommer att lämna in en rapport där de beskriver vad som gjorts. CPC-nätverket ska sedan bedöma hur väl företaget genomfört åtagandena. Om Zalando bryter mot överenskommelsen kan CPC-nätverket överväga rättsliga åtgärder.
Kontakt för medierna: Internationella juristen Emy Gustavsson via Konsumentverkets presstjänst på tfn 054-19 40 20