När avtalsvillkoren bryter mot lagen
Är du konsument?
Den här sidan är riktad till företagare. Du hittar information till konsumenter på Konsumentverkets webbplats hallåkonsument.se: Avtalsvillkorslagen
Om ditt villkor strider mot vad lagen säger, har konsumenten rätt att bortse från villkoret och istället agera utifrån vad som står i lagen.
En konsument kan också ha rätt att jämka avtalsvillkoret om villkoret är oskäligt med hänsyn till:
- avtalets innehåll
- omständigheterna vid avtalets tillkomst
- senare inträffade förhållanden
- omständigheterna i övrigt.
Läs mer i 36 § i avtalslagen på riksdagens webbplats
Konsumentverket har tillsyn över avtalsvillkorslagen
Vi har tillsyn över avtalsvillkorslagen. Vårt tillsynsansvar innebär att vi kan begära att du ska ändra dina avtalsvillkor. Beroende på hur allvarlig överträdelsen är och hur villig du är att ändra i dina avtalsvillkor, finns olika alternativ.
Vi kontaktar dig
När vi uppmärksammat att du bryter mot avtalsvillkorslagen tar vi kontakt med dig. Om du inte frivilligt ändrar dina avtalsvillkor skickar vi ett förbudsföreläggande.
Förbudsföreläggande är ofta kombinerat med ett vite, det vill säga en bestämd summa pengar. Bryter du mot förbudet kan Konsumentombudsmannen (KO) föra talan om att vitet ska dömas ut.
Är överträdelsen allvarlig kan KO föra talan i Patent- och marknadsdomstolen (PMD) om sanktionsavgift som det sedan är domstolen som beslutar om. Sanktionsavgiften får uppgå till som lägst 10 000 kronor och som högst 4% av företagets årsomsättning under föregående år.
Läs mer om avtalsvillkorslagen
Du kan anmäla andra företags avtalsvillkor
Om du som företagare själv berörs av oskäliga avtalsvillkor kan du anmäla det andra företagets avtalsvillkor till Patent- och marknadsdomstolen. Du kan göra det som enskild företagare eller tillsammans med andra företagare.
Läs mer om Patent- och marknadsdomstolen hos Stockholms Tingsrätt