Regler när du säljer i butik

När du säljer varor och tjänster till konsumenter i en butik är det viktigt att du känner till reglerna i konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen. Där står det bland annat vilka skyldigheter du har om det är fel på en vara eller en tjänst.

Är du konsument?

Den här sidan är riktad till företagare. Du hittar information till konsumenter på Konsumentverkets webbplats hallåkonsument.se: Till allmän konsumenträtt

När du säljer något i butik har konsumenten inte någon ångerrätt enlig lag. Det är upp till dig att bestämma om du vill erbjuda konsumenten öppet köp och/eller bytesrätt. Öppet köp och bytesrätt innebär att konsumenten kan köpa en vara men sedan ångra sig inom en bestämd tid. Det är du själv som bestämmer hur lång tid konsumenten har möjlighet att ångra sig.

Är det däremot något fel på den vara eller tjänst som konsumenten har köpt har konsumenten rätt att reklamera varan eller tjänsten. Reklamationstiden är enligt lag tre år. Konsumenten ska reklamera inom skälig tid från att felet upptäcktes. Reklamerar konsumenten inom två månader räknas det alltid som inom skälig tid.

Läs mer om konsumenträtt

Lagar du bör ha koll på

Konsumentköplagen
Beskriver vad som är ett fel och vilka skyldigheter du har om det är något fel på varan du har sålt.

Konsumenttjänstlagen
Beskriver vilka skyldigheter om det är något fel på tjänsten du har sålt.

Avtalsvillkorslagen
Ställer krav på hur du utformar dina avtal.

Lagar om tillgänglig butik
Butiksägaren är skyldig att se till att butiken är tillgänglig.

Marknadsföringslagen
Ställer krav på hur du marknadsför ditt företag och dina produkter.

Prisinformationslagen
Ställer krav på hur du anger pris.

Produktsäkerhetslagen
Ställer krav på att varor och tjänster till konsument ska är säkra.

Senast granskad 23 maj 2024